"Tää sen mielekkyyden tälle työlle antaa" : Haapaniemen päiväkodin henkilökunnan kokemuksia omahoitaja-työkäytännöstä
Vepsäläinen, Tomi; Ryynänen, Heikki (2009)
Vepsäläinen, Tomi
Ryynänen, Heikki
Savonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911135407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911135407
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Haapaniemen päiväkodin henkilökunnan kokemuksia oma-hoitaja-työkäytännössä. Tutkimuksen tarkoituksena oli toimia avoimena foorumina, jonka kautta henkilökunta pääsee kertomaan mielipiteensä työmenetelmästä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Teoreettisena viitekehyksenä toimi John Bowlbyn luoma kiintymyssuhdeteoria, sekä kasvatuskumppanuuden neljä kantavaa periaatetta. Ai-neiston kerättiin yksilökohtaisilla teemahaastatteluilla. Kohdejoukkona tutkimuksessa toimi seitsemän Haapaniemen päiväkodin työntekijää, kolme oli nimikkeeltään lastentarhanopettajia ja neljä lastenhoitajia. Aineiston analyysissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksessa omahoitajuus koettiin hyväksi, joskin haavoittuvaiseksi työmenetelmäksi. Omahoitajuuden avulla voidaan tukea lapsen kasvua ja kehitystä, sekä helpottaa lapsen päivähoidon aloitusta. Lapsen ja omahoitajan välille muodostuu hyvä ja tiivis suhde. Omahoitajuus parantaa työntekijöiden lapsituntemusta. Omahoitajuuden myötä omahoitajan ja lapsen vanhempien välinen suhde muuttuu läheisemmäksi. Omahoitajuus selkeyttää ryhmän toimintaa ja henkilöstön työnjakoa. Menetelmä on altis muutoksille ja sen toteuttamista hankaloittavat esimerkiksi sairaspoissaolot ja sijaisten huono saatavuus. Haasteita työkäytännön toteuttamiselle aiheuttavat myös henkilöstön sitoutuminen omahoitajuuteen, ammatillisuuden säilyttäminen sekä oikeanlaisen toteutustavan löytäminen.
Koska tutkimuksessa käsiteltiin ainoastaan työntekijöiden kokemuksia omahoitajuudesta, olisi tarpeen selvittää myös lasten vanhempien kokemuksia työmenetelmästä. Tämän myötä voitaisiin saada lisää arvokasta tietoa menetelmän toimivuudesta.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Teoreettisena viitekehyksenä toimi John Bowlbyn luoma kiintymyssuhdeteoria, sekä kasvatuskumppanuuden neljä kantavaa periaatetta. Ai-neiston kerättiin yksilökohtaisilla teemahaastatteluilla. Kohdejoukkona tutkimuksessa toimi seitsemän Haapaniemen päiväkodin työntekijää, kolme oli nimikkeeltään lastentarhanopettajia ja neljä lastenhoitajia. Aineiston analyysissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksessa omahoitajuus koettiin hyväksi, joskin haavoittuvaiseksi työmenetelmäksi. Omahoitajuuden avulla voidaan tukea lapsen kasvua ja kehitystä, sekä helpottaa lapsen päivähoidon aloitusta. Lapsen ja omahoitajan välille muodostuu hyvä ja tiivis suhde. Omahoitajuus parantaa työntekijöiden lapsituntemusta. Omahoitajuuden myötä omahoitajan ja lapsen vanhempien välinen suhde muuttuu läheisemmäksi. Omahoitajuus selkeyttää ryhmän toimintaa ja henkilöstön työnjakoa. Menetelmä on altis muutoksille ja sen toteuttamista hankaloittavat esimerkiksi sairaspoissaolot ja sijaisten huono saatavuus. Haasteita työkäytännön toteuttamiselle aiheuttavat myös henkilöstön sitoutuminen omahoitajuuteen, ammatillisuuden säilyttäminen sekä oikeanlaisen toteutustavan löytäminen.
Koska tutkimuksessa käsiteltiin ainoastaan työntekijöiden kokemuksia omahoitajuudesta, olisi tarpeen selvittää myös lasten vanhempien kokemuksia työmenetelmästä. Tämän myötä voitaisiin saada lisää arvokasta tietoa menetelmän toimivuudesta.