Uusien työntekijöiden perehdyttäminen Case: Cramo Finland Oy
Nieminen, Marja-Liisa (2012)
Nieminen, Marja-Liisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112483
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sitä, kuinka perehdytys on onnistunut Cramo Finland Oy:ssä. Tutkimuksen avulla oli tarkoitus selvittää, missä perehdytyksen suhteen on onnistuttu ja mihin tulisi kiinnittää enemmän huomiota, jotta perehdytysprosessi palvelisi paremmin niin uutta työtekijää, kuin yritystäkin.
Opinnäytetyön kohdeyrityksellä Cramo Finland Oy:llä on ollut tarve kehittää sen perehdyttämisprosessia. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli pyrkiä auttamaan yritystä tässä kehittämistyössä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä yrityksen henkilöstöpäällikön ja tutorin kanssa.
Opinnäytetyön teoriaosuus rakentui perehdytykseen liittyvästä kirjallisuudesta ja Internet julkaisuista sekä lainsäädännöstä. Empiirisessä osiossa käytettiin sekä laadullista, että määrällistä tutkimusta. Tutkimukset toteutettiin teemahaastatteluna esimiehille, joka toteutettiin sähköpostin kautta sekä kyselynä yrityksen uusille työntekijöille, joka toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Esimiehille suunnatulla tutkimuksella selvitettiin Cramo Finlandin perehdytyksen nykytilaa ja uusille työntekijöille suunnatulla tutkimuksella pyrittiin selvittämään, miten perehdytyksessä on onnistuttu ja miten perehdyttämisprosessia tulisi kehittää.
Tehdyistä tutkimuksista kävi ilmi, että perehdytys on tällä hetkellä yrityksessä tyydyttävällä tasolla ja että siinä on kehitettävää. Selvimpänä kehityskohteena nousi tutkimustuloksista esiin se, että henkilökohtaista perehdyttämissuunnitelmaa ei ollut tehty suurimmalle osalle uusista työntekijöistä. Yrityksen käytänteiden mukaan perehdyttämissuunnitelma, tulisi tehdä jokaiselle uudelle työntekijälle.
Tutkimuksesta esille nousseista kehityskohteista kiinnitettiin huomiota perehdytysmateriaalin puutteeseen, perehdytyssuunnitelman käyttöön, perehdytyksen järjestämiseen toimipisteissä, työturvallisuuteen ja ergonomiaan sekä perehdytyksen onnistumisen mittareihin. Näihin perehdytyksen osa-alueisiin tulisi kiinnittää enemmän huomiota ja kehittää, jotta perehdytysprosessi saataisiin paremmin toimivaksi ja uudet työntekijät saataisiin tehokkaammin perehdytetyksi yrityksen käytänteisiin sekä heidän omiin työtehtäviinsä.
Opinnäytetyön kohdeyrityksellä Cramo Finland Oy:llä on ollut tarve kehittää sen perehdyttämisprosessia. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli pyrkiä auttamaan yritystä tässä kehittämistyössä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä yrityksen henkilöstöpäällikön ja tutorin kanssa.
Opinnäytetyön teoriaosuus rakentui perehdytykseen liittyvästä kirjallisuudesta ja Internet julkaisuista sekä lainsäädännöstä. Empiirisessä osiossa käytettiin sekä laadullista, että määrällistä tutkimusta. Tutkimukset toteutettiin teemahaastatteluna esimiehille, joka toteutettiin sähköpostin kautta sekä kyselynä yrityksen uusille työntekijöille, joka toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Esimiehille suunnatulla tutkimuksella selvitettiin Cramo Finlandin perehdytyksen nykytilaa ja uusille työntekijöille suunnatulla tutkimuksella pyrittiin selvittämään, miten perehdytyksessä on onnistuttu ja miten perehdyttämisprosessia tulisi kehittää.
Tehdyistä tutkimuksista kävi ilmi, että perehdytys on tällä hetkellä yrityksessä tyydyttävällä tasolla ja että siinä on kehitettävää. Selvimpänä kehityskohteena nousi tutkimustuloksista esiin se, että henkilökohtaista perehdyttämissuunnitelmaa ei ollut tehty suurimmalle osalle uusista työntekijöistä. Yrityksen käytänteiden mukaan perehdyttämissuunnitelma, tulisi tehdä jokaiselle uudelle työntekijälle.
Tutkimuksesta esille nousseista kehityskohteista kiinnitettiin huomiota perehdytysmateriaalin puutteeseen, perehdytyssuunnitelman käyttöön, perehdytyksen järjestämiseen toimipisteissä, työturvallisuuteen ja ergonomiaan sekä perehdytyksen onnistumisen mittareihin. Näihin perehdytyksen osa-alueisiin tulisi kiinnittää enemmän huomiota ja kehittää, jotta perehdytysprosessi saataisiin paremmin toimivaksi ja uudet työntekijät saataisiin tehokkaammin perehdytetyksi yrityksen käytänteisiin sekä heidän omiin työtehtäviinsä.