Kasvatuskumppanuus Tenavakodin päiväkodissa vanhempien näkökulmasta
Haapasalmi, Paula (2012)
Haapasalmi, Paula
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012062412948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012062412948
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kasvatuskumppanuuden toteutumista Seinäjoella Tenavakodin päiväkodissa vanhempien näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin vanhempien näkemyksiä siitä, mitä kasvatuskumppanuus on, millaisena he näkevät sen toteutuneen ja miten sitä voisi kehittää toimivammaksi. Tutkimuksessa pyrittiin saamaan vanhempien kokemuksia ja ajatuksia esille päivähoidon aloitusvaiheesta, yhteistyöstä päiväkodin ja kodin välillä, mitä mieltä he ovat päiväkodista kasvatusympäristönä, lapsen varhaiskasvatussuunnitelmalomakkeista sekä miten heidän antama palaute ja toiveet otetaan päiväkodissa huomioon. Juuri vanhempien kuulemisella on päiväkodin mahdollista saada kasvatuskumppanuutta vastaamaan paremmin asiakkaidensa toiveisiin.
Tutkimukseni oli luonteeltaan laadullinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimus toteutettiin Tenavakodilla haastattelemalla viittä vanhempaa. Laadullisen aineiston analyysitapana käytettiin teemoittelua. Vanhempien mielestä yhteistyö koostui muun muassa molemminpuolisesta luottamuksesta, lasta koskevista palavereista sekä tiedonkulusta päiväkodilta kotiin ja toisinpäin. Yhteistyötä päiväkodin kanssa vanhemmat pitivät tarpeellisena ja kokivat sen olevan ennen kaikkea lapsen parhaaksi. Tiedonkulku päivittäisistä asioista tapahtui lapsen tuomis- ja hakutilanteiden yhteydessä. Vanhempien mielestä vastuu lapsen kasvatuksesta on ensisijaisesti vanhemmilla, mutta myös päiväkodilla nähtiin olevan kasvatuksellista vastuuta, koska lapsi viettää suuren osan päivästään hoidossa. Varhaiskasvatussuunnitelmalomakkeiden etuna nähtiin se, että ne ovat ikä-kausittain omat, ja kysymykset ovat tarkkoja ja monipuolisia. Lomakkeen ulkoi-seen asetteluun kaivattiin kuitenkin selkeyttä. Vanhemmat kokivat, että heidän antama palaute päiväkodille oli otettu hyvin huomioon. Kehitysehdotuksiksi nousi muun muassa sähköiseen tiedottamiseen siirtyminen sekä lastenhoidon järjestäminen päiväkodille esimerkiksi koko talon yhteisten vanhempainiltojen ajaksi.
Tutkimukseni oli luonteeltaan laadullinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimus toteutettiin Tenavakodilla haastattelemalla viittä vanhempaa. Laadullisen aineiston analyysitapana käytettiin teemoittelua. Vanhempien mielestä yhteistyö koostui muun muassa molemminpuolisesta luottamuksesta, lasta koskevista palavereista sekä tiedonkulusta päiväkodilta kotiin ja toisinpäin. Yhteistyötä päiväkodin kanssa vanhemmat pitivät tarpeellisena ja kokivat sen olevan ennen kaikkea lapsen parhaaksi. Tiedonkulku päivittäisistä asioista tapahtui lapsen tuomis- ja hakutilanteiden yhteydessä. Vanhempien mielestä vastuu lapsen kasvatuksesta on ensisijaisesti vanhemmilla, mutta myös päiväkodilla nähtiin olevan kasvatuksellista vastuuta, koska lapsi viettää suuren osan päivästään hoidossa. Varhaiskasvatussuunnitelmalomakkeiden etuna nähtiin se, että ne ovat ikä-kausittain omat, ja kysymykset ovat tarkkoja ja monipuolisia. Lomakkeen ulkoi-seen asetteluun kaivattiin kuitenkin selkeyttä. Vanhemmat kokivat, että heidän antama palaute päiväkodille oli otettu hyvin huomioon. Kehitysehdotuksiksi nousi muun muassa sähköiseen tiedottamiseen siirtyminen sekä lastenhoidon järjestäminen päiväkodille esimerkiksi koko talon yhteisten vanhempainiltojen ajaksi.