Kohdeyrityksen jälleenmyyntistrategian analyysi
Kärkkäinen, Samu (2012)
Kärkkäinen, Samu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249792
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli ymmärtää ja analysoida kohdeyrityksen jälleenmyyntistrategiaa. Tavoitteena oli löytää kehittämiskohteita jälleenmyyntistrategiasta. Lisäksi tavoitteena oli luoda teoriaan pohjautuva strategiamalli kohdeyrityksen jälleenmyyntistrategialle.
Opinnäytetyössä on esitelty kohdeyrityksen nykytila ja nykyinen käytössä oleva strategia, jotta lukija ymmärtäisi teoriavalintoja paremmin. Teoriaosuudessa on esitelty strategia ja sen merkitykset. Koska kohdeyritys on valinnut jälleenmyynnin jakelukanavaksi, on myös toimitusketjun hallintaan liittyvää teoriaa tarkasteltu. Opinnäytetyö sisältää myös puolistrukturoituja haastatteluita. Kaksi kohdeyrityksen jälleenmyyntitiimin jäsentä ja neljä strategista jälleenmyyntiasiakasta haastateltiin. Haastattelut purettiin sanallisesti ja SWOT-analyysien muotoon.
Opinnäytetyön tuloksena kohdeyritykselle luotiin teoriaan pohjautuva strategiamalli. Kehittämiskohteiksi tarkentuivat asiakaslähtöisempi strategiamalli, jälleenmyyntiverkoston yhteistyön tehostaminen ja henkilökunnan asiakastuntemuksen lisääminen.
Opinnäytetyössä on esitelty kohdeyrityksen nykytila ja nykyinen käytössä oleva strategia, jotta lukija ymmärtäisi teoriavalintoja paremmin. Teoriaosuudessa on esitelty strategia ja sen merkitykset. Koska kohdeyritys on valinnut jälleenmyynnin jakelukanavaksi, on myös toimitusketjun hallintaan liittyvää teoriaa tarkasteltu. Opinnäytetyö sisältää myös puolistrukturoituja haastatteluita. Kaksi kohdeyrityksen jälleenmyyntitiimin jäsentä ja neljä strategista jälleenmyyntiasiakasta haastateltiin. Haastattelut purettiin sanallisesti ja SWOT-analyysien muotoon.
Opinnäytetyön tuloksena kohdeyritykselle luotiin teoriaan pohjautuva strategiamalli. Kehittämiskohteiksi tarkentuivat asiakaslähtöisempi strategiamalli, jälleenmyyntiverkoston yhteistyön tehostaminen ja henkilökunnan asiakastuntemuksen lisääminen.