Digitaalisen medianäytön hyödyntäminen markkinointiviestinnässä : case: Fazer
Lauanne, Marja (2012)
Lauanne, Marja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229208
Tiivistelmä
Digitaalisuus on tuonut reaaliaikaisen viestinnän osaksi jokapäiväistä elämäämme. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan yrityksen markkinointiviestintää ja digitaalisuuden viestintään tuomia muutoksia. Asiaa tarkastellaan markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin kautta. Tutkitaan, kuinka markkinointiviestintäsuunnitelma rakennetaan, mitkä tekijät vaikuttava valintoihin prosessin sisällä ja kuinka saavutettuja tuloksia mitataan. Työn edetessä syvennytään tutkimaan digitaalista medianäyttöä ja sen roolia osana markkinointiviestintäsuunnitelmaa. Digitaalinen medianäyttö on sähköinen näyttötaulu, jota käytetään viestintätarkoituksiin. Medianäyttöjen avulla markkinoijalla on mahdollisuus panostaa tuotteidensa näkyvyyteen juuri silloin, kun kuluttaja tekee ostopäätöksiä.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa seurattiin Fazerin kevään 2012 uutuuden, Pantteri Street -makeisen, markkinointiviestintäprosessia. Medianäytön rooli prosessissa ajoittui viikolla 9 toteutettuun myymälämainoskampanjaan, jolla haettiin jakelukanavanäkyvyyttä Tokmanni-konsernin myymälöissä. Työssä syvennyttiin tutkimaan medianäytön ja siinä esitettävän mainoksen tehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä sekä pohtimaan, kuinka medianäytön hyötyvaikutuksia voidaan tehostaa. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja, havainnointia ja myynnistä saatavia raportteja.
Myymälämainoskampanjan aikana järjestettiin kaksi erilaista mittaustilannetta, joiden avulla selvitettiin, onko medianäyttömainoksen pituudella (tutkittavat mainokset 6 ja 12 sekuntia pitkiä) ja tuotteiden sijoittelulla medianäytön läheisyyteen vaikutusta myynnin kasvuun. Tutkittavassa tapauksessa pidempi mainos toi paremman tuloksen. Parhaiten medianäyttömainonta toimi silloin, kun Pantteri Street -tuotteet tuotiin medianäytön välittömään läheisyyteen. Tehokkuutta olisi mahdollista parantaa sijoittamalla myymälään useampi näyttö, jolloin medianäyttömainosten ja tuotesijoittelun yhteispeli toimisi paremmin. Medianäyttömainonnan tehokkuus kulminoituu laitteiden sijoitteluun ja niissä esitettävään sisältöön. Tutkimustulokset tarjoavat käyttökelpoista tietoa kohdeyritysten medianäyttöratkaisujen myyjille.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa seurattiin Fazerin kevään 2012 uutuuden, Pantteri Street -makeisen, markkinointiviestintäprosessia. Medianäytön rooli prosessissa ajoittui viikolla 9 toteutettuun myymälämainoskampanjaan, jolla haettiin jakelukanavanäkyvyyttä Tokmanni-konsernin myymälöissä. Työssä syvennyttiin tutkimaan medianäytön ja siinä esitettävän mainoksen tehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä sekä pohtimaan, kuinka medianäytön hyötyvaikutuksia voidaan tehostaa. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja, havainnointia ja myynnistä saatavia raportteja.
Myymälämainoskampanjan aikana järjestettiin kaksi erilaista mittaustilannetta, joiden avulla selvitettiin, onko medianäyttömainoksen pituudella (tutkittavat mainokset 6 ja 12 sekuntia pitkiä) ja tuotteiden sijoittelulla medianäytön läheisyyteen vaikutusta myynnin kasvuun. Tutkittavassa tapauksessa pidempi mainos toi paremman tuloksen. Parhaiten medianäyttömainonta toimi silloin, kun Pantteri Street -tuotteet tuotiin medianäytön välittömään läheisyyteen. Tehokkuutta olisi mahdollista parantaa sijoittamalla myymälään useampi näyttö, jolloin medianäyttömainosten ja tuotesijoittelun yhteispeli toimisi paremmin. Medianäyttömainonnan tehokkuus kulminoituu laitteiden sijoitteluun ja niissä esitettävään sisältöön. Tutkimustulokset tarjoavat käyttökelpoista tietoa kohdeyritysten medianäyttöratkaisujen myyjille.