Aistien kautta rentoutumiseen : Aistihuone kehitysvammaisten ja autististen henkilöiden työtoimintaan
Noropirtti, Johanna; Väisänen, Kati (2012)
Noropirtti, Johanna
Väisänen, Kati
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812247
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä oli kehittämishanke, jossa suunniteltiin ja toteutettiin aistihuone Keski- Suomen vammaispalvelusäätiön työ- ja päivätoimintakeskukseen. Työ- ja päivätoiminnan asiakaskuntana ovat pääasiassa kehitysvammaiset ja autismin kirjoon kuuluvat henkilöt.
Tarve aistihuoneelle nousi työyhteisöstä, sillä ryhmäkoot työ- ja päivätoiminnassa ovat kasvaneet viime vuosina ja samaan aikaan asiakasryhmä on muuttunut haastavampaan suuntaan. Aistihuone on työssä menetelmä, jonka tavoitteena on rentoutuminen ja siihen oppiminen. Aistihuoneessa on otettu huomioon vain tunto-, näkö- ja kuuloaistit.
Huoneen suunnittelussa ja toteutuksessa otettiin huomioon asiakkaiden yksilölliset tarpeet mahdollisuuksien mukaan. Huoneen tuli lisäksi olla mahdollisimman muunneltavissa oleva, monipuolinen. Aistihuoneen toteuttaminen oli asiakastyön laadun kehittämistä ja parantamista eli huomion kiinnittämistä asiakkaiden kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.
Huone oli toteutuksen jälkeen asiakaskäytössä muutaman kuukauden ajan, jonka jälkeen ohjaajilta kerättiin asiakaspalaute. Palautteen myötä tehtiin muutamia lisähankintoja välineistöön.
Palaute oli pääsääntöisesti hyvää ja aistihuonetta oli käytetty suhteellisen paljon. Yleisesti ottaen asiakkaat ovat rauhoittuneet huoneessa hyvin.
Tarve aistihuoneelle nousi työyhteisöstä, sillä ryhmäkoot työ- ja päivätoiminnassa ovat kasvaneet viime vuosina ja samaan aikaan asiakasryhmä on muuttunut haastavampaan suuntaan. Aistihuone on työssä menetelmä, jonka tavoitteena on rentoutuminen ja siihen oppiminen. Aistihuoneessa on otettu huomioon vain tunto-, näkö- ja kuuloaistit.
Huoneen suunnittelussa ja toteutuksessa otettiin huomioon asiakkaiden yksilölliset tarpeet mahdollisuuksien mukaan. Huoneen tuli lisäksi olla mahdollisimman muunneltavissa oleva, monipuolinen. Aistihuoneen toteuttaminen oli asiakastyön laadun kehittämistä ja parantamista eli huomion kiinnittämistä asiakkaiden kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.
Huone oli toteutuksen jälkeen asiakaskäytössä muutaman kuukauden ajan, jonka jälkeen ohjaajilta kerättiin asiakaspalaute. Palautteen myötä tehtiin muutamia lisähankintoja välineistöön.
Palaute oli pääsääntöisesti hyvää ja aistihuonetta oli käytetty suhteellisen paljon. Yleisesti ottaen asiakkaat ovat rauhoittuneet huoneessa hyvin.