Työhyvinvointia tutkimassa pankkialan yrityksessä
Ollikainen, Kia; Pajarinen, Petra (2012)
Ollikainen, Kia
Pajarinen, Petra
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061312634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061312634
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin pankkialan yrityksen henkilöstön työhyvinvointia kolmessa eri konttorissa. Työn tavoitteena oli kerätä tietoa pankkineuvojille sekä heidän esimiehilleen ja luoda sitä kautta yritykselle hyödyllinen työkalu, jolla edistää pankkineuvojien työhyvinvointia sekä kehittää esimiesten toimintaa. Toimeksiantajaa kiinnosti, miten motivoitunut henkilöstö on, miten se kokee esimiesten työskentelyn sekä miten se yleisesti jaksaa työssään. Toimeksiantajan pyynnöstä opinnäytetyössä ei mainita yrityksen nimeä.
Aineisto kerättiin sähköisellä lomakkeella, joka lähetettiin henkilöstön henkilökohtaisiin työsähköpostiosoitteisiin. Mahdollisimman totuudenmukaisten vastausten saamiseksi kyselyyn vastattiin anonyymisti. Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääosin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Henkilöstölle suunnattu kyselylomake koostui monivalintakysymyksistä sekä muutamista avoimista kysymyksistä. Kyselylomakkeen kysymykset oli jaettu neljään eri osioon: tausta, terveys, esimiestyö sekä työ ja työtyytyväisyys.
Kysely suoritettiin huhti-toukokuussa 2011. Kysely lähetettiin 18 pankkineuvojalle ja vastauksia saatiin yhteensä 15 kappaletta. Vastausprosentti oli 83. Vastausten perusteella tuli ilmi yrityksessä selkeitä parannuksia kaipaavia asioita. Tuloksissa korostui muun muassa ergonomian tärkeys näyttöpäätetyöskentelyssä ja se, miten se vaikuttaa päivittäiseen työskentelyyn. Tuloksista selvisi, että yrityksen henkilöstö kärsii huonon ergonomian aiheuttamista vaivoista jonkin verran. Perehdytys ja koulutus nousivat myös tuloksista esille. Suurin osa henkilöstöstä olisi halukas kehittämään ammattitaitoaan ja he kokivat myös, että perehdytykseen tulisi käyttää enemmän resursseja. Saatujen tulosten pohjalta toimeksiantajalle tehtiin kehitys- sekä jatkotutkimusehdotuksia. Kehitysideoina esitettiin toimeksiantajalle ergonomiaa parantavien kalusteiden ja välineiden hankintoja sekä työntekijöiden tiedon lisäämistä työasennoista ja - tavoista. Lisäksi yrityksen tulisi kehittää yhtenäinen perehdytyssuunnitelma. Jatkotutkimuksena ehdotettiin henkilöstön koulutustarpeiden - ja kiinnostuksen kartoitusta.
Aineisto kerättiin sähköisellä lomakkeella, joka lähetettiin henkilöstön henkilökohtaisiin työsähköpostiosoitteisiin. Mahdollisimman totuudenmukaisten vastausten saamiseksi kyselyyn vastattiin anonyymisti. Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääosin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Henkilöstölle suunnattu kyselylomake koostui monivalintakysymyksistä sekä muutamista avoimista kysymyksistä. Kyselylomakkeen kysymykset oli jaettu neljään eri osioon: tausta, terveys, esimiestyö sekä työ ja työtyytyväisyys.
Kysely suoritettiin huhti-toukokuussa 2011. Kysely lähetettiin 18 pankkineuvojalle ja vastauksia saatiin yhteensä 15 kappaletta. Vastausprosentti oli 83. Vastausten perusteella tuli ilmi yrityksessä selkeitä parannuksia kaipaavia asioita. Tuloksissa korostui muun muassa ergonomian tärkeys näyttöpäätetyöskentelyssä ja se, miten se vaikuttaa päivittäiseen työskentelyyn. Tuloksista selvisi, että yrityksen henkilöstö kärsii huonon ergonomian aiheuttamista vaivoista jonkin verran. Perehdytys ja koulutus nousivat myös tuloksista esille. Suurin osa henkilöstöstä olisi halukas kehittämään ammattitaitoaan ja he kokivat myös, että perehdytykseen tulisi käyttää enemmän resursseja. Saatujen tulosten pohjalta toimeksiantajalle tehtiin kehitys- sekä jatkotutkimusehdotuksia. Kehitysideoina esitettiin toimeksiantajalle ergonomiaa parantavien kalusteiden ja välineiden hankintoja sekä työntekijöiden tiedon lisäämistä työasennoista ja - tavoista. Lisäksi yrityksen tulisi kehittää yhtenäinen perehdytyssuunnitelma. Jatkotutkimuksena ehdotettiin henkilöstön koulutustarpeiden - ja kiinnostuksen kartoitusta.