Hoitotarvikejakelun prosessin kuvaus
Hasanen, Pirjo (2009)
Hasanen, Pirjo
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911125390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911125390
Tiivistelmä
Hoitotarvikejakelu toimii Kouvolan seudun kansanterveystyön kuntayhtymän järjestämänä Anjalankosken terveysaseman tiloissa. Asiakkaat ovat pitkäaikaissairaita, jotka tarvitsevat hoitotarvikkeita sairautensa hoidossa. Toiminnan tarkoituksena oli kehittää palvelua ja ohjausta asiakaslähtöiseksi yhdessä kumppaneiden eli hoitajien kanssa, sekä parantaa tiedottamista. Kumppaneihin kuuluvat sekä kotisairaanhoidon sairaanhoitajat että perushoitajat.
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen kehittämistehtävä. Nykytilan kartoitus ja kehittämistavoitteet on tehty yhdessä työyhteisön kanssa asiakastapaamisten ja tutkijan päiväkirjan pohjalta. Tutkimus aloitettiin syksyllä 2007. Tutkimusaineisto muodostui haastattelemalla kahdeksaa asiakasta ja kahdeksalle hoitajalle tehtiin elokuussa 2008. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksen periaatteita noudattaen. Tutkimus rajattiin avanne- ja inkontinenssituotteita käyttäviin asiakkaisiin.
Tutkimusprosessissa hoitajilla eli kumppaneilla oli tärkeä asema, koska heidän kyselynsä pohjalta asetettiin tutkimukselle tavoitteet. Tavoitteiksi nousivat palvelu, ohjaus, koulutus, tiedottaminen, ympäristö ja tuotteet. Tavoitteiden pohjalta laadittiin asiakkaille kysymykset haastattelua varten. Kumppaneita kanssa käytiin keskusteluja toiminnan kehittämisestä. Hoitajien sitoutuminen toiminnan kehittämiseen lisäsi motivaatiota työskennellä tässä hankkeessa. Kumppanit osallistuivat koulutustilaisuuksiin, joissa he saivat uutta tietoa tuotteista ja niiden käytöstä. Kehittämiskohteesta kirjoitettiin päiväkirjaa tutkimuksen aikana. Oma asiantuntijuus ja työkokemus ovat tärkeänä osana tässä kehittämistehtävässä.
Uuden toiminnan perustaksi laadittiin hoitotarvikejakelun prosessin kuvaus ja toimintamalli sekä suositukset ja laatuvaatimukset. Kerätyt palautteet osoittivat, että palvelun tulisi olla yksilöllistä, asiakaslähtöistä, asiakkaan tarpeisiin vastaamista. Asiakkaat toivoivat ohjaukseen asiantuntijuutta ja ammatillista osaamista vuorovaikutustaitojen lisäksi. Ohjausympäristön tulisi olla rauhallinen ja äänieristetty paikka. Ohjaus haluttiin henkilökohtaisesti tai omaisen kanssa yhdessä. Tietoa tarvittiin myös erilaisiin käytännön asioihin. Asiakkaat toivoivat kotikäyntejä ja puhelinohjausta. Hyvin toimiva hoitotarvikejakelu parantaa asiakkaan itsehoitoa sekä edistää asiakkaan sitoutumista hoitoon. Asiakkaan elämänlaatu paranee ja lääkärissä käyntien määrä vähenee.
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen kehittämistehtävä. Nykytilan kartoitus ja kehittämistavoitteet on tehty yhdessä työyhteisön kanssa asiakastapaamisten ja tutkijan päiväkirjan pohjalta. Tutkimus aloitettiin syksyllä 2007. Tutkimusaineisto muodostui haastattelemalla kahdeksaa asiakasta ja kahdeksalle hoitajalle tehtiin elokuussa 2008. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksen periaatteita noudattaen. Tutkimus rajattiin avanne- ja inkontinenssituotteita käyttäviin asiakkaisiin.
Tutkimusprosessissa hoitajilla eli kumppaneilla oli tärkeä asema, koska heidän kyselynsä pohjalta asetettiin tutkimukselle tavoitteet. Tavoitteiksi nousivat palvelu, ohjaus, koulutus, tiedottaminen, ympäristö ja tuotteet. Tavoitteiden pohjalta laadittiin asiakkaille kysymykset haastattelua varten. Kumppaneita kanssa käytiin keskusteluja toiminnan kehittämisestä. Hoitajien sitoutuminen toiminnan kehittämiseen lisäsi motivaatiota työskennellä tässä hankkeessa. Kumppanit osallistuivat koulutustilaisuuksiin, joissa he saivat uutta tietoa tuotteista ja niiden käytöstä. Kehittämiskohteesta kirjoitettiin päiväkirjaa tutkimuksen aikana. Oma asiantuntijuus ja työkokemus ovat tärkeänä osana tässä kehittämistehtävässä.
Uuden toiminnan perustaksi laadittiin hoitotarvikejakelun prosessin kuvaus ja toimintamalli sekä suositukset ja laatuvaatimukset. Kerätyt palautteet osoittivat, että palvelun tulisi olla yksilöllistä, asiakaslähtöistä, asiakkaan tarpeisiin vastaamista. Asiakkaat toivoivat ohjaukseen asiantuntijuutta ja ammatillista osaamista vuorovaikutustaitojen lisäksi. Ohjausympäristön tulisi olla rauhallinen ja äänieristetty paikka. Ohjaus haluttiin henkilökohtaisesti tai omaisen kanssa yhdessä. Tietoa tarvittiin myös erilaisiin käytännön asioihin. Asiakkaat toivoivat kotikäyntejä ja puhelinohjausta. Hyvin toimiva hoitotarvikejakelu parantaa asiakkaan itsehoitoa sekä edistää asiakkaan sitoutumista hoitoon. Asiakkaan elämänlaatu paranee ja lääkärissä käyntien määrä vähenee.