Sadutus työvälineenä lapsen, kehitysvammaisen ja dementoituneen henkilön hoidossa –artikkelisarja
Ollikainen, Minna; Pohjankoski, Oona (2011)
Ollikainen, Minna
Pohjankoski, Oona
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717479
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään sadutusta lapsen, kehitysvammaisen ja dementoituneen henkilön hoitotyössä. Sadutus on tapa lähestyä toista ihmistä, se johdattelee vastavuoroiseen toimintakulttuuriin. Sadutuksessa annetaan kaikille puheenvuoro, siinä annetaan arvoa ja ollaan kiinnostuneita kaikkien omista ajatuksista. Sadutuksessa on aina saduttaja, kirjaaja ja kuuntelija sekä sadutettava, sadun kertoja. Sadutuksessa sadutettava kertoo itse keksimänsä tarinan, jota ei arvioida ja jonka saduttaja kirjoittaa sanatarkasti muistiin. Opinnäytetyössä on keskitytty sadutuksen erityispiirteisiin ja hyötyihin edellä mainituissa näkökulmissa. Opinnäytetyössä on myös perehdytty alle kouluikäisen lapsen kehitykseen, kehitysvammaisuuteen ja dementiaan johtaviin sairauksiin.
Opinnäytetyön aineisto on kerätty kirjallisuuskatsauksella. Opinnäytetyö on toteutettu artikkelisarjana, joka koostuu kolmesta tutkittuun tietoon perustuvasta artikkelista. Artikkelit on koottu opinnäytetyön teorian pohjalta. Niissä on käsitelty sadutusta kolmesta eri näkökulmasta, ja ne julkaistaan kullekin näkökulmalle sopivassa julkaisussa. Lapsen sadutusta käsittelevä artikkeli julkaistaan paikallislehti Etelä-Saimaassa. Kehitysvammaisten sadutus artikkeli julkaistaan Ketju-lehdessä, joka on suunnattu kehitysvamma-alalla työskenteleville ja kehitysvammaisten omaisille. Dementoituneen henkilön sadutusta käsittelevä artikkeli julkaistaan kasvun ja vanhenemisen tutkijat ry:n julkaisemassa tieteellisessä aikakaus lehdessä, Gerontologiassa.
Opinnäytetyössä tulee ilmi, että jokaisen kohderyhmän sadutuksessa olevat erityispiirteet tulisi huomioida sadutuksen onnistumiseksi. Opinnäytetyössä todetaan myös, että sadutuksesta on useita erilaisia hyötyjä kaikkien näkökulmien kannalta. Sitä voidaan hyödyntää äidinkielen opetuksessa, sen avulla voidaan huomata kielenkehityksen häiriöitä ja seurata dementian etenemistä. Sadutus on hauskaa, se muun muassa luo iloa ja yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä rohkaisee itseilmaisuun.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla toiminnallinen tutkimus sadutuksen toimivuudesta käytännön työssä. Lisäksi voisi tutkia, mitä erityispiirteitä ja hyötyjä esimerkiksi maahanmuuttajien ja psyykkisesti sairaiden henkilöiden sadutuksessa on.
Opinnäytetyön aineisto on kerätty kirjallisuuskatsauksella. Opinnäytetyö on toteutettu artikkelisarjana, joka koostuu kolmesta tutkittuun tietoon perustuvasta artikkelista. Artikkelit on koottu opinnäytetyön teorian pohjalta. Niissä on käsitelty sadutusta kolmesta eri näkökulmasta, ja ne julkaistaan kullekin näkökulmalle sopivassa julkaisussa. Lapsen sadutusta käsittelevä artikkeli julkaistaan paikallislehti Etelä-Saimaassa. Kehitysvammaisten sadutus artikkeli julkaistaan Ketju-lehdessä, joka on suunnattu kehitysvamma-alalla työskenteleville ja kehitysvammaisten omaisille. Dementoituneen henkilön sadutusta käsittelevä artikkeli julkaistaan kasvun ja vanhenemisen tutkijat ry:n julkaisemassa tieteellisessä aikakaus lehdessä, Gerontologiassa.
Opinnäytetyössä tulee ilmi, että jokaisen kohderyhmän sadutuksessa olevat erityispiirteet tulisi huomioida sadutuksen onnistumiseksi. Opinnäytetyössä todetaan myös, että sadutuksesta on useita erilaisia hyötyjä kaikkien näkökulmien kannalta. Sitä voidaan hyödyntää äidinkielen opetuksessa, sen avulla voidaan huomata kielenkehityksen häiriöitä ja seurata dementian etenemistä. Sadutus on hauskaa, se muun muassa luo iloa ja yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä rohkaisee itseilmaisuun.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla toiminnallinen tutkimus sadutuksen toimivuudesta käytännön työssä. Lisäksi voisi tutkia, mitä erityispiirteitä ja hyötyjä esimerkiksi maahanmuuttajien ja psyykkisesti sairaiden henkilöiden sadutuksessa on.