Ammattina sairaanhoitaja - informaatiotilaisuus lähihoitajaopiskelijoille
Roste-Torniainen, Sanna; Vainikka, Henna; Velling, Katariina (2012)
Roste-Torniainen, Sanna
Vainikka, Henna
Velling, Katariina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117692
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö koostuu opinnäytetyönraportista ja informaatiotilaisuuden järjestämisestä toisen vuoden lähihoitajaopiskelijoille. Toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin aiheesta, koska informaatio on tarpeen, sillä opiskelijat eivät silloin vielä tiedä, mitä sairaanhoitajan opinnot sisältävät ja miten sairaanhoitajaksi opiskellaan. Informaatiotilaisuus Etelä-Karjalan ammattiopiston ja Saimaan ammattikorkeakoulun yhteisissä tiloissa 27.4 2011 klo 13-13.45.
Ammattiopiston puolelta tulleen kiinnostuksen vuoksi tilaisuus pidettiin erään opinto-ohjaajan tunteihin sisältyneenä ja paikalle odotettiin 60-80 lähihoitajaopiskelijaa. Paikalla oli kuitenkin vain 5 lähihoitajaopiskelija ja tilaisuus kesti 45 minuuttia.
Esityksen tueksi oli koottu PowerPoint -esitys, jota oli etukäteen harjoiteltu ja sovittu, kuka opinnäytetyöntekijöistä kertoo mistäkin osa-alueesta. Käsiteltiin mitä opiskelu sairaanhoitajaksi pitää sisällään, miten koulutukseen haetaan ja kerrottiin valintakokeista. Käytiin läpi myös sairaanhoitajan pätevyysvaatimuksia hoitotyössä, teoriaopintoja (pohjautuvat yhden ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmaan), käytännön harjoitteluja, AHOTT-menetelmää, sairaanhoitajan työn monipuolisuutta ja työllistymistä. Lopuksi pyydettiin kirjallista palautetta läsnäolijoilta.
Opinnäytetyönraportissa on vertailtu lähihoitajan ja sairaanhoitajan toimenkuvaa ja niiden eroja. Työssä on ilmaistu sairaanhoitajan ammatin monipuolisuudesta ja toimenkuvasta työpisteissä sekä ammattikorkeakoulun ja hoitotyön opintojen kompetensseista. Työssä on myös palaute toiminnallisesta osuudesta, jota ei ole sen enempää analysoitu. Vastaajista yksi oli miettinyt ammattikorkeakouluopintojen suorittamista myöhemmin, työllistymisen jälkeen. Suurin osa vastaajista eivät olleet kiinnostuneet alunperinkään sairaanhoitajan ammatista.
Ammattiopiston puolelta tulleen kiinnostuksen vuoksi tilaisuus pidettiin erään opinto-ohjaajan tunteihin sisältyneenä ja paikalle odotettiin 60-80 lähihoitajaopiskelijaa. Paikalla oli kuitenkin vain 5 lähihoitajaopiskelija ja tilaisuus kesti 45 minuuttia.
Esityksen tueksi oli koottu PowerPoint -esitys, jota oli etukäteen harjoiteltu ja sovittu, kuka opinnäytetyöntekijöistä kertoo mistäkin osa-alueesta. Käsiteltiin mitä opiskelu sairaanhoitajaksi pitää sisällään, miten koulutukseen haetaan ja kerrottiin valintakokeista. Käytiin läpi myös sairaanhoitajan pätevyysvaatimuksia hoitotyössä, teoriaopintoja (pohjautuvat yhden ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmaan), käytännön harjoitteluja, AHOTT-menetelmää, sairaanhoitajan työn monipuolisuutta ja työllistymistä. Lopuksi pyydettiin kirjallista palautetta läsnäolijoilta.
Opinnäytetyönraportissa on vertailtu lähihoitajan ja sairaanhoitajan toimenkuvaa ja niiden eroja. Työssä on ilmaistu sairaanhoitajan ammatin monipuolisuudesta ja toimenkuvasta työpisteissä sekä ammattikorkeakoulun ja hoitotyön opintojen kompetensseista. Työssä on myös palaute toiminnallisesta osuudesta, jota ei ole sen enempää analysoitu. Vastaajista yksi oli miettinyt ammattikorkeakouluopintojen suorittamista myöhemmin, työllistymisen jälkeen. Suurin osa vastaajista eivät olleet kiinnostuneet alunperinkään sairaanhoitajan ammatista.