Kasvun kansiot Kotkan päivähoidossa
Okkeri, Jenni (2012)
Okkeri, Jenni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061612793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061612793
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitä lasten kanssa varhaiskasvatuksessa koottavat
kasvun kansiot sisältävät Kotkan kaupungin päivähoidossa. Samalla haluttiin selvittää,
miten kansiot voivat olla tukemassa lapsen osallisuutta sekä miten kasvattaja
voi käyttää kasvun kansiota pedagogisen suunnittelun apuna. Kasvun kansioiden kokoamisen
taustalla on portfolioajattelu, joka perustuu sosiokonstruktivistiseen kasvatusnäkemykseen.
Aihetta on lähestytty dokumentointia ja osallisuutta käsittelevän teoriatiedon
ja niitä käsittelevien aikaisempien tutkimusten pohjalta. Tutkimuksen taustalla
on tarve saada tietoa lasten toiminnan dokumentoinnin toteutumisesta varhaiskasvatuksessa,
sen edelleen kehittämiseksi.
Kasvun kansioiden sisällöstä on saatu tietoa systemaattisen havainnoinnin avulla.
Tutkimusaineisto koottiin lukemalla 94 kasvun kansiota yhdeksässä eri päiväkodissa
ja luokittelemalla kansioissa olleet dokumentit. Tutkimus on pääasiassa määrällinen,
mutta siinä on myös laadullisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimusmenetelmänä oli määrällinen
sisällönanalyysi. Aineisto analysoitiin tutkimuksessa muodostuneen luokitusrungon
avulla.
Tutkimuksen perusteella on yleistettävissä, mitä kansioihin kerätään. Se, millaisiksi
kansiot lopulta eri päiväkotiryhmissä muodostuvat, vaihtelee kuitenkin paljon. Kansioiden
kokoaminen ja käyttö tarjoavat mahdollisuuksia tukea lapsen osallisuuden kokemusta.
Niitä voidaan käyttää myös havainnoinnin välineenä ja sitä kautta pedagogisen
suunnittelun apuna.
kasvun kansiot sisältävät Kotkan kaupungin päivähoidossa. Samalla haluttiin selvittää,
miten kansiot voivat olla tukemassa lapsen osallisuutta sekä miten kasvattaja
voi käyttää kasvun kansiota pedagogisen suunnittelun apuna. Kasvun kansioiden kokoamisen
taustalla on portfolioajattelu, joka perustuu sosiokonstruktivistiseen kasvatusnäkemykseen.
Aihetta on lähestytty dokumentointia ja osallisuutta käsittelevän teoriatiedon
ja niitä käsittelevien aikaisempien tutkimusten pohjalta. Tutkimuksen taustalla
on tarve saada tietoa lasten toiminnan dokumentoinnin toteutumisesta varhaiskasvatuksessa,
sen edelleen kehittämiseksi.
Kasvun kansioiden sisällöstä on saatu tietoa systemaattisen havainnoinnin avulla.
Tutkimusaineisto koottiin lukemalla 94 kasvun kansiota yhdeksässä eri päiväkodissa
ja luokittelemalla kansioissa olleet dokumentit. Tutkimus on pääasiassa määrällinen,
mutta siinä on myös laadullisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimusmenetelmänä oli määrällinen
sisällönanalyysi. Aineisto analysoitiin tutkimuksessa muodostuneen luokitusrungon
avulla.
Tutkimuksen perusteella on yleistettävissä, mitä kansioihin kerätään. Se, millaisiksi
kansiot lopulta eri päiväkotiryhmissä muodostuvat, vaihtelee kuitenkin paljon. Kansioiden
kokoaminen ja käyttö tarjoavat mahdollisuuksia tukea lapsen osallisuuden kokemusta.
Niitä voidaan käyttää myös havainnoinnin välineenä ja sitä kautta pedagogisen
suunnittelun apuna.