Perehdytysopas hotelli Käenpesään : asiakaspalvelun näkökulmasta
Mäkinen, Jaana (2012)
Mäkinen, Jaana
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212590
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tehdä perehdyttämisopas sekä perehdyttämisen tarkistuslista Ylivieskassa sijaitsevaan hotelli Käenpesään. Aikaisempaa perehdytysmateriaalia yrityksellä ei ole, joten opas tulee tarpeeseen. Tuote on tarkoitettu apuvälineeksi uusien työntekijöiden ja harjoittelijoiden perehdyttämiseen. Oppaan tarkoitus on toimia myös vanhojen työntekijöiden tietolähteenä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu perehdytysoppaasta, perehdytyksen tarkis-tuslistasta sekä opinnäytetyöraportista. Perehdytysopas sisältää tietoa mm. yrityksestä, sen historiasta, palveluista, toimintatavoista sekä työsuhdeasioista. Opinnäytetyöraportin teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämistä ja asiakaspalvelua. Perehdyttäminen on tärkeää, koska sen avulla työntekijä pyritään saamaan mahdollisimman pian työyhteisön toimivaksi jäseneksi.
Toteutin laadullisena tutkimuksena hotellin työntekijöille puolistruktuurisen teemahaastattelun, jonka avulla sain ideoita perehdytysoppaan sisältöön. Haastattelun avulla pyrin myös selvittämään perehdyt-tämisen nykytilanteen ja miten sitä voitaisiin kehittää.
Aineistoa opinnäytetyöhöni keräsin luotettavista kirjallisuuslähteistä sekä hieman Internetistä, koskien perehdyttämistä ja asiakaspalvelua. Perehdyttämisopasta kootessani pystyin hyödyntämään esimieshar-joittelussa oppimiani asioita sekä haastattelun avulla saamiani tietoja. Lisäksi sain apua yrityksen Internet sivuilta ja irrallisesta materiaalista koskien työvuorojen tehtäväkuvauksia.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu perehdytysoppaasta, perehdytyksen tarkis-tuslistasta sekä opinnäytetyöraportista. Perehdytysopas sisältää tietoa mm. yrityksestä, sen historiasta, palveluista, toimintatavoista sekä työsuhdeasioista. Opinnäytetyöraportin teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämistä ja asiakaspalvelua. Perehdyttäminen on tärkeää, koska sen avulla työntekijä pyritään saamaan mahdollisimman pian työyhteisön toimivaksi jäseneksi.
Toteutin laadullisena tutkimuksena hotellin työntekijöille puolistruktuurisen teemahaastattelun, jonka avulla sain ideoita perehdytysoppaan sisältöön. Haastattelun avulla pyrin myös selvittämään perehdyt-tämisen nykytilanteen ja miten sitä voitaisiin kehittää.
Aineistoa opinnäytetyöhöni keräsin luotettavista kirjallisuuslähteistä sekä hieman Internetistä, koskien perehdyttämistä ja asiakaspalvelua. Perehdyttämisopasta kootessani pystyin hyödyntämään esimieshar-joittelussa oppimiani asioita sekä haastattelun avulla saamiani tietoja. Lisäksi sain apua yrityksen Internet sivuilta ja irrallisesta materiaalista koskien työvuorojen tehtäväkuvauksia.