Omamerkkituotteiden saatavuuden parantaminen päivittäistavarakaupassa
Huurinainen, Anu (2012)
Huurinainen, Anu
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061412677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061412677
Tiivistelmä
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Liiketoiminnan logistiikan koulutusohjelma
HUURINAINEN, ANU
Omamerkkituotteiden saatavuuden parantaminen päivittäistavarakaupassa
Opinnäytetyö 138 sivua
Työn ohjaaja lehtori Eeva-Liisa Kauhanen
Toimeksiantaja Yritys Oy
Kesäkuu 2012
Avainsanat:
toimitusketju, toimitusketjun kehittäminen, toimittajahallinta, ECR, kysynnän ennustaminen, omamerkkituote, palveluaste, saatavuus
Toimitusketjun Toimitusketjunhallinnan tehokkuus on merkittävä kilpailuetu, joka vaikuttaa palveluasteeseen ja sitä kautta asiakastyytyväisyyteen. Tutkimus tehtiin Yritys Oy:n toimeksiannosta. Yritys Oy:n toimialat ovat vähittäistavarakaupan hankinta, valikoimanhallinta, kuljetukset ja varastointi. Työn lähtökohtina olivat omamerkkituotteiden osuuden voimakas kasvu myynnistä ja erityiset haasteet niiden palveluasteen suhteen. Työn tarkoituksena oli selvittää, löytyykö toimitusketjun eri osa-alueita tarkastelemalla kehitysideoita omamerkkituotteiden saatavuuden parantamiseksi.
Työssä toimitusketjun kokonaisuus rajattiin osuuteen tavarantoimittajan tuotannosta Yritys Oy:n keskusvarastolle. Tarkastellut osa-alueet toimitusketjussa olivat toimittajienhallinta, kysynnän ennustaminen, kuljetukset ja yhteistyön tasot sekä hankintojen luokitteluun ja organisointiin liittyvät tekijät. Tutkittaviksi tuoteryhmiksi valittiin säilykkeet ja kuivahedelmät ja snacks-tuotteet niiden taloudellisen merkittävyyden, omamerkkituotteiden suuren osuuden tuoteryhmässä ja erityisten saatavuusongelmien vuoksi.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelminä olivat Yrityksen organisaation avainhenkilöille toteutettu teemahaastattelu ja omamerkkituotteiden toimittajille tehty lomakehaastattelu. Tutkimuksessa ei olisi saavutettu lisätietoa haastateltavien määrää lisäämällä, koska haastateltaviksi valitut henkilöt vastasivat tutkittavista tuotealueista ja haastattelut kattoivat kaikki toimitusketjun osat. Toimittajakyselyllä ei pyritty yleistettävyyteen vaan kehitysideoiden saamiseen. Haastateltujen toimittajien määrää lisääminen ei olisi tuonut lisätietoa aiheeseen, vaan samat kehitysideat olisivat alkaneet toistua vastauksista.
Toimitusketjua tarkastelemalla todettiin, että toimittajanhallintaan ja kysynnän ennustamiseen panostamista on lisättävä ja niiden toiminnot voisivat tehostua uudelleen organisoinnista. Tärkeitä kehityskohteita löydettiin, ja niitä olivat työkalujen ja tietojärjestelmien parantaminen ja tiedonkulun tehostaminen.
Liiketoiminnan logistiikan koulutusohjelma
HUURINAINEN, ANU
Omamerkkituotteiden saatavuuden parantaminen päivittäistavarakaupassa
Opinnäytetyö 138 sivua
Työn ohjaaja lehtori Eeva-Liisa Kauhanen
Toimeksiantaja Yritys Oy
Kesäkuu 2012
Avainsanat:
toimitusketju, toimitusketjun kehittäminen, toimittajahallinta, ECR, kysynnän ennustaminen, omamerkkituote, palveluaste, saatavuus
Toimitusketjun Toimitusketjunhallinnan tehokkuus on merkittävä kilpailuetu, joka vaikuttaa palveluasteeseen ja sitä kautta asiakastyytyväisyyteen. Tutkimus tehtiin Yritys Oy:n toimeksiannosta. Yritys Oy:n toimialat ovat vähittäistavarakaupan hankinta, valikoimanhallinta, kuljetukset ja varastointi. Työn lähtökohtina olivat omamerkkituotteiden osuuden voimakas kasvu myynnistä ja erityiset haasteet niiden palveluasteen suhteen. Työn tarkoituksena oli selvittää, löytyykö toimitusketjun eri osa-alueita tarkastelemalla kehitysideoita omamerkkituotteiden saatavuuden parantamiseksi.
Työssä toimitusketjun kokonaisuus rajattiin osuuteen tavarantoimittajan tuotannosta Yritys Oy:n keskusvarastolle. Tarkastellut osa-alueet toimitusketjussa olivat toimittajienhallinta, kysynnän ennustaminen, kuljetukset ja yhteistyön tasot sekä hankintojen luokitteluun ja organisointiin liittyvät tekijät. Tutkittaviksi tuoteryhmiksi valittiin säilykkeet ja kuivahedelmät ja snacks-tuotteet niiden taloudellisen merkittävyyden, omamerkkituotteiden suuren osuuden tuoteryhmässä ja erityisten saatavuusongelmien vuoksi.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelminä olivat Yrityksen organisaation avainhenkilöille toteutettu teemahaastattelu ja omamerkkituotteiden toimittajille tehty lomakehaastattelu. Tutkimuksessa ei olisi saavutettu lisätietoa haastateltavien määrää lisäämällä, koska haastateltaviksi valitut henkilöt vastasivat tutkittavista tuotealueista ja haastattelut kattoivat kaikki toimitusketjun osat. Toimittajakyselyllä ei pyritty yleistettävyyteen vaan kehitysideoiden saamiseen. Haastateltujen toimittajien määrää lisääminen ei olisi tuonut lisätietoa aiheeseen, vaan samat kehitysideat olisivat alkaneet toistua vastauksista.
Toimitusketjua tarkastelemalla todettiin, että toimittajanhallintaan ja kysynnän ennustamiseen panostamista on lisättävä ja niiden toiminnot voisivat tehostua uudelleen organisoinnista. Tärkeitä kehityskohteita löydettiin, ja niitä olivat työkalujen ja tietojärjestelmien parantaminen ja tiedonkulun tehostaminen.