HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman opiskelijoiden opinnäytetyöprosessista kokemat kuormitustekijät
Viinanen, Riikka (2012)
Viinanen, Riikka
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061012343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061012343
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö laadittiin toimeksiantona HAAGA-HELIA ammattikorkeakoululle, ja tutkimus rajattiin koskemaan HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman opiskelijoita. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman opiskelijat kokevat opinnäytetyöprosessin sen nykyisessä muodossaan, ja miten sitä tulisi heidän mielestään parantaa. Tämä tutkimus tehtiin, jotta HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu voisi kehittää opinnäytetyöprosessia opiskelijalähtöisemmäksi.
Tutkimuksen pääongelmana oli selvittää, mitkä ovat johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman opiskelijoiden opinnäytetyöprosessista kokemat kuormitustekijät. Kuormitustekijöitä lähdettiin selvittämään tutkimalla, mitkä tekijät lisäävät opiskelijan opinnäytetyöprosessista kokemaa stressin tunnetta sekä kohtaavatko opiskelijoiden odotukset opinnäytetyön ohjauksen tuesta toteuman. Lisäksi tutkittiin, oliko vertaisryhmän tuki lisännyt opiskelijoiden opinnäytetyöprosessista kokemia myönteisiä tunteita.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan työkuormitusta, stressiä, ammattikorkeakouluissa tehtävää opinnäytetyötä sekä sosiaalista tukea.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta ja aineisto kerättiin opiskelijoilta sähköisen kyselytutkimuksen avulla helmikuussa 2011. Kohderyhmästä valittuun otokseen kuului yhteensä 367 opiskelijaa, joista 52 vastasi kyselyyn. Tämä tarkoittaa, että kyselyn vastausprosentti oli 14,2.
Tutkimustulosten perusteella opiskelijat kokevat opinnäytetyöprosessin stressaavana. Eniten stressiä aiheuttavat opinnäytetyöprosessin alkuvaiheet sekä opinnäytetyön ja työelämän välisen yhteyden puuttuminen. Opinnäytetyön ohjauksesta saadun tuen määrään ei oltu täysin tyytyväisiä, ja ohjauskäytäntöjä koulutusohjelman sisällä tulisi yhtenäistää. Ryhmän tuki ei ollut lisännyt opiskelijoiden myönteisiä tunteita opinnäytetyöprosessista.
Tutkimuksen pääongelmana oli selvittää, mitkä ovat johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman opiskelijoiden opinnäytetyöprosessista kokemat kuormitustekijät. Kuormitustekijöitä lähdettiin selvittämään tutkimalla, mitkä tekijät lisäävät opiskelijan opinnäytetyöprosessista kokemaa stressin tunnetta sekä kohtaavatko opiskelijoiden odotukset opinnäytetyön ohjauksen tuesta toteuman. Lisäksi tutkittiin, oliko vertaisryhmän tuki lisännyt opiskelijoiden opinnäytetyöprosessista kokemia myönteisiä tunteita.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan työkuormitusta, stressiä, ammattikorkeakouluissa tehtävää opinnäytetyötä sekä sosiaalista tukea.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta ja aineisto kerättiin opiskelijoilta sähköisen kyselytutkimuksen avulla helmikuussa 2011. Kohderyhmästä valittuun otokseen kuului yhteensä 367 opiskelijaa, joista 52 vastasi kyselyyn. Tämä tarkoittaa, että kyselyn vastausprosentti oli 14,2.
Tutkimustulosten perusteella opiskelijat kokevat opinnäytetyöprosessin stressaavana. Eniten stressiä aiheuttavat opinnäytetyöprosessin alkuvaiheet sekä opinnäytetyön ja työelämän välisen yhteyden puuttuminen. Opinnäytetyön ohjauksesta saadun tuen määrään ei oltu täysin tyytyväisiä, ja ohjauskäytäntöjä koulutusohjelman sisällä tulisi yhtenäistää. Ryhmän tuki ei ollut lisännyt opiskelijoiden myönteisiä tunteita opinnäytetyöprosessista.