Sökmotoroptimering : Hur man optimerar sin webbplats för sökmotorer
Raappana, Emil (2012)
Raappana, Emil
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212506
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte on tutkimus siitä miten parhaiten optimoida internet-sivusto hakukonei-ta varten. Työn tarkoitus on antaa lukijalle ymmärrys siitä, miten luoda hakukoneopti-moitu internet-sivusto, miten luoda sisältöä sivustolle ja miten hakukoneiden käyttäjät toimivat.
Opinnäyte painottuu eniten Googlen hakupalveluun yrityksen suuren markkina-asemansa vuoksi. Optimointitoimenpiteet ovat esitetty niin että ensiksi käydään läpi si-vukohtaiset toimenpiteet, minkä jälkeen käsitellään sivustoa kokonaisuutena ja lopuksi luetellaan ulkoiset tekijät jotka voivat vaikuttaa hakukonetuloksiin.
Sivu-tasolla käsitellään avainsanoja, sisältöä, HTML-struktuuria, meta-tietoja, mediaa ja tiedostoja. Sivu-tasoa seuraavassa osassa käsitellään sivustoa, miten strukturoida sivusto, miten käyttää sisäisiä linkkejä ja miten parantaa sivuston suorituskykyä. Sivuston jäl-keen käydään läpi ulkoisia tekijöitä, miten sivuston ulkopuoliset linkit vaikuttavat ja so-siaalisen median tuoma lisäarvo. Lopuksi esitellään toimenpiteitä helpottavia työkaluja ja keskustelu siitä mitkä tekijät ovat suurimmassa osassa hakukoneen luodessa tuloksi-aan.
Toimenpiteitä löytyy moneen lähtöön, helpoista vinkeistä enemmän vaativiin teknisiin yksityiskohtiin. Tämän vuoksi lukijalta odotetaan perustuntemusta internetistä ja web-kehityksestä.
Opinnäyte painottuu eniten Googlen hakupalveluun yrityksen suuren markkina-asemansa vuoksi. Optimointitoimenpiteet ovat esitetty niin että ensiksi käydään läpi si-vukohtaiset toimenpiteet, minkä jälkeen käsitellään sivustoa kokonaisuutena ja lopuksi luetellaan ulkoiset tekijät jotka voivat vaikuttaa hakukonetuloksiin.
Sivu-tasolla käsitellään avainsanoja, sisältöä, HTML-struktuuria, meta-tietoja, mediaa ja tiedostoja. Sivu-tasoa seuraavassa osassa käsitellään sivustoa, miten strukturoida sivusto, miten käyttää sisäisiä linkkejä ja miten parantaa sivuston suorituskykyä. Sivuston jäl-keen käydään läpi ulkoisia tekijöitä, miten sivuston ulkopuoliset linkit vaikuttavat ja so-siaalisen median tuoma lisäarvo. Lopuksi esitellään toimenpiteitä helpottavia työkaluja ja keskustelu siitä mitkä tekijät ovat suurimmassa osassa hakukoneen luodessa tuloksi-aan.
Toimenpiteitä löytyy moneen lähtöön, helpoista vinkeistä enemmän vaativiin teknisiin yksityiskohtiin. Tämän vuoksi lukijalta odotetaan perustuntemusta internetistä ja web-kehityksestä.