Yhteisölliset verkkopalvelut : Liiketoimintasuunnitelman laatimisessa huomioitavat erityiskysymykset
Heikkinen, Raili (2009)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Heikkinen, Raili
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911115374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911115374
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa liiketoimintasuunnitelma-työkalu Web 2.0 -ilmiön tyypillisimmän edustajan eli yhteisöllisen palvelun liiketoimintasuunnitelman laatimiseksi.
Liiketoimintasuunnitelma-työkalu tuotettiin vaiheittain tunnistamalla Web 2.0 -liiketoimintasuunnitelman vaatimat erityishuomiot. Painopisteenä olivat liiketoimintamallin elementit, eri liiketoimintamallityypit ja esitystapa.
Web 2.0 -ilmiöksi kutsutaan Internetin kehitysvaihetta, jolle on tyypillistä yhteisöllisyys eri muodoissaan: yksittäiset henkilöt tai ryhmät tuottavat sisältöä palveluihin, joissa voi sisällön tuottamisen tai hyödyntämisen lisäksi pitää yllä sosiaalisia kontakteja.
Tutkimusmenetelmänä oli osallistava toimintatutkimus, jonka tulosten tuottamiseen tutkimuksen tekijä osallistui toteuttamalla testauksen perustaksi liiketoimintasuunnitelman prototyypin. Tämän lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin olemassa olevia Web 2.0 -palveluita, ja tavoitteena oli tunnistaa mahdollisia uusia liiketoimintamalleja.
Tärkeimpinä tuloksia ilmeni, että Web 2.0 -aikakauden myötä ei ole syntynyt juurikaan uusia liiketoimintamalleja, vaan liiketoiminta perustuu pääosin mainostuloihin ja erilaisiin kumppanuus- tai sponsoriohjelmiin. Useimpien palveluiden peruskäyttö on käyttäjille maksutonta.
Web 2.0 -ilmiöllä on kaksi ääripäätä, joista ensimmäisessä yksittäiset ohjelmistokehittäjät tuottavat sovelluksia jo olemassa oleviin palveluihin ja toisessa isot mediayhtiöt kehittävät useita toimintoja sisältäviä, sisällöltään laajoja yhteisöllisiä palveluita. Liiketoimintamallin kuvauksen laatimisen perusteissa pätevät yleensä jo elektronisen liiketoiminnan tutkimuksien yhteydessä tunnistetut liiketoimintamallin pääelementit, mutta Web 2.0 tuo tähän perustaan joitain tarkennuksia. Liiketoimintamallin laatiminen on kuitenkin välttämätöntä, koska se avaa yritykselle mahdollisuuden tarkastella sen taloudellisia suunnitelmia ja toimii myös teknisen suunnittelun lähtökohtana.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voitiin esittää, että Web 2.0 -ilmiölle tyypillinen kumppaniyhteistyö todennäköisesti lisääntyy yhä enemmän, ja Web 2.0 -palvelut muodostavat häiritsevän liiketoimintamallin toistaiseksi vain muutamilla toimialoilla. Toisin kuin toimialalla ilmenevä uusi häiritsevä liiketoimintamalli, kumppaniyhteistyö ei vaadi yrityksiä uudistamaan perusteellisesti omia liiketoimintamallejaan.
Liiketoimintasuunnitelma-työkalu tuotettiin vaiheittain tunnistamalla Web 2.0 -liiketoimintasuunnitelman vaatimat erityishuomiot. Painopisteenä olivat liiketoimintamallin elementit, eri liiketoimintamallityypit ja esitystapa.
Web 2.0 -ilmiöksi kutsutaan Internetin kehitysvaihetta, jolle on tyypillistä yhteisöllisyys eri muodoissaan: yksittäiset henkilöt tai ryhmät tuottavat sisältöä palveluihin, joissa voi sisällön tuottamisen tai hyödyntämisen lisäksi pitää yllä sosiaalisia kontakteja.
Tutkimusmenetelmänä oli osallistava toimintatutkimus, jonka tulosten tuottamiseen tutkimuksen tekijä osallistui toteuttamalla testauksen perustaksi liiketoimintasuunnitelman prototyypin. Tämän lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin olemassa olevia Web 2.0 -palveluita, ja tavoitteena oli tunnistaa mahdollisia uusia liiketoimintamalleja.
Tärkeimpinä tuloksia ilmeni, että Web 2.0 -aikakauden myötä ei ole syntynyt juurikaan uusia liiketoimintamalleja, vaan liiketoiminta perustuu pääosin mainostuloihin ja erilaisiin kumppanuus- tai sponsoriohjelmiin. Useimpien palveluiden peruskäyttö on käyttäjille maksutonta.
Web 2.0 -ilmiöllä on kaksi ääripäätä, joista ensimmäisessä yksittäiset ohjelmistokehittäjät tuottavat sovelluksia jo olemassa oleviin palveluihin ja toisessa isot mediayhtiöt kehittävät useita toimintoja sisältäviä, sisällöltään laajoja yhteisöllisiä palveluita. Liiketoimintamallin kuvauksen laatimisen perusteissa pätevät yleensä jo elektronisen liiketoiminnan tutkimuksien yhteydessä tunnistetut liiketoimintamallin pääelementit, mutta Web 2.0 tuo tähän perustaan joitain tarkennuksia. Liiketoimintamallin laatiminen on kuitenkin välttämätöntä, koska se avaa yritykselle mahdollisuuden tarkastella sen taloudellisia suunnitelmia ja toimii myös teknisen suunnittelun lähtökohtana.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voitiin esittää, että Web 2.0 -ilmiölle tyypillinen kumppaniyhteistyö todennäköisesti lisääntyy yhä enemmän, ja Web 2.0 -palvelut muodostavat häiritsevän liiketoimintamallin toistaiseksi vain muutamilla toimialoilla. Toisin kuin toimialalla ilmenevä uusi häiritsevä liiketoimintamalli, kumppaniyhteistyö ei vaadi yrityksiä uudistamaan perusteellisesti omia liiketoimintamallejaan.