Aistit matkailun markkinointiviestintään
Rekonen, Sini (2009)
Rekonen, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910064799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910064799
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Laurea ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö on osa Mmm.. (Moniaistisuus Matkailun Markkinointiviestinnässä)-hanketta. Hanke on Laurea-ammattikorkeakoulun ja Valtion teknillinen tutkimuskeskusen(myöhemmin VTT) rinnakkaishanke ja se on aloitettu marraskuussa 2008 ja jatkuu vuoden 2010 helmikuun loppuun asti. Yhteistyökumppaneina hankkeessa on useita toimijoita matkailualalta eri puolilta Suomea, esimerkiksi Lasten Päivän Säätiö, Metsähallitus ja Eckerö Line. Hankkeen tavoite on tutkia moniaistisuuden mahdollisuuksia matkailuyritysten palvelujen osalta. Ymmärryksen lisääminen eri aistien hyödyistä, vaikutuksista ja käytöstä matkailun markkinoinnissa, keskittyen erityisesti uuteen teknologiaan, on toinen hankeen tavoite.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millä tavoin aisteja voidaan käyttää hyväksi matkailun markkinointiviestinnässä. Tässä opinnäytetyössä aisteiksi luetaan perinteiset aistit, eli kuulo-, näkö-, maku-, haju- ja tuntoaisti. Aisteja käsitellään ensin yksitellen, minkä jälkeen moniaistisuus otetaan käsittelyyn. Moniaistisuus on useamman kuin kahden aistin käyttämistä samanaikaisesti toisiaan tukevina markkinoinnin keinoina. Moniaistisuudesta puhutaan opinnäytetyössä matkailun markkinointiviestinnän kontekstissa. Matkailu käsittää hotelli- ja ravintola-alan, erilaiset messut ja tapahtumat, liikenteen sekä matkustamiselle olennaisten paikkojen, kuten lentokenttien, välittömässä läheisyydessä sijaitsevat palvelut ja yritykset.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Tutkimuksen lähteinä ja aineistoina käytetään kirjallisuutta ja artikkeleja. Aineistonkeruumenetelmänä käytetään teemahaastatteluja. Haastateltuja ihmisiä opinnäytetyössä on neljä, jotka kaikki ovat asiantuntijoita eri aistien käytöstä markkinointiviestinnässä. Teemahaastatteluilla haetaan sekä tukea teoriaan, että erilaisia esimerkkejä aistien käytöstä matkailun markkinointiviestinnässä. Analysointimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä. Opinnäytetyössä tutkimus- ja teoriaosuudet kulkevat suurimmaksi osaksi rinnakkain. Työn tarkoituksena on olla laaja infopaketti aistien käytöstä nykytilanteessa matkailun markkinointiviestinnässä ja mahdollisesti toimia pohjana jatkotutkimuksille. Opinnäytetyö aloitettiin parityönä, mutta eri elämäntilanteiden takia tein työn yksin loppuun.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että aistimarkkinoinnista on hyötyä ja sillä pystytään vaikuttamaan myyntiin, luomaan elämyksiä sekä erottumaan kilpailijoista. Moniaistisuutta pitäisi käyttää hyväksi enemmän matkailun markkinointiviestinnässä esimerkiksi luomalla moniaistisia kampanjoita. Kaikkia aisteja ei kuitenkaan voida yhdistää kaikkiin markkinointiviestinnän keinoihin, vaan oikeat aistit pitää löytää käyttötarkoitusta kohden. Aistien pitää myös olla yrityksen brändiin ja asiakkaille sopivia. Moniaistisia toteutuksia luotaessa on hyvä miettiä toteutusta kokonaisuuksina eikä vain yksittäisinä aisteina eri markkinointiviestinnän välineissä.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millä tavoin aisteja voidaan käyttää hyväksi matkailun markkinointiviestinnässä. Tässä opinnäytetyössä aisteiksi luetaan perinteiset aistit, eli kuulo-, näkö-, maku-, haju- ja tuntoaisti. Aisteja käsitellään ensin yksitellen, minkä jälkeen moniaistisuus otetaan käsittelyyn. Moniaistisuus on useamman kuin kahden aistin käyttämistä samanaikaisesti toisiaan tukevina markkinoinnin keinoina. Moniaistisuudesta puhutaan opinnäytetyössä matkailun markkinointiviestinnän kontekstissa. Matkailu käsittää hotelli- ja ravintola-alan, erilaiset messut ja tapahtumat, liikenteen sekä matkustamiselle olennaisten paikkojen, kuten lentokenttien, välittömässä läheisyydessä sijaitsevat palvelut ja yritykset.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Tutkimuksen lähteinä ja aineistoina käytetään kirjallisuutta ja artikkeleja. Aineistonkeruumenetelmänä käytetään teemahaastatteluja. Haastateltuja ihmisiä opinnäytetyössä on neljä, jotka kaikki ovat asiantuntijoita eri aistien käytöstä markkinointiviestinnässä. Teemahaastatteluilla haetaan sekä tukea teoriaan, että erilaisia esimerkkejä aistien käytöstä matkailun markkinointiviestinnässä. Analysointimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä. Opinnäytetyössä tutkimus- ja teoriaosuudet kulkevat suurimmaksi osaksi rinnakkain. Työn tarkoituksena on olla laaja infopaketti aistien käytöstä nykytilanteessa matkailun markkinointiviestinnässä ja mahdollisesti toimia pohjana jatkotutkimuksille. Opinnäytetyö aloitettiin parityönä, mutta eri elämäntilanteiden takia tein työn yksin loppuun.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että aistimarkkinoinnista on hyötyä ja sillä pystytään vaikuttamaan myyntiin, luomaan elämyksiä sekä erottumaan kilpailijoista. Moniaistisuutta pitäisi käyttää hyväksi enemmän matkailun markkinointiviestinnässä esimerkiksi luomalla moniaistisia kampanjoita. Kaikkia aisteja ei kuitenkaan voida yhdistää kaikkiin markkinointiviestinnän keinoihin, vaan oikeat aistit pitää löytää käyttötarkoitusta kohden. Aistien pitää myös olla yrityksen brändiin ja asiakkaille sopivia. Moniaistisia toteutuksia luotaessa on hyvä miettiä toteutusta kokonaisuuksina eikä vain yksittäisinä aisteina eri markkinointiviestinnän välineissä.