Sale Köyliön palvelun ja valikoiman asiakastyytyväisyys
Heikkilä, Tiia (2012)
Heikkilä, Tiia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010711
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Sale Köyliön asiakkaiden mielipiteitä valikoimien riittävyydestä sekä asiakaspalvelun laadusta. Tavoitteena oli saada ihmisiltä vastauksia siitä, mihin he haluavat muutoksia sekä myös selvittää, miksi monelle kauppa ei ollut pääsääntöinen ruokakauppa.
Teoria työssä perustuu pääsääntöisesti asiakastyytyväisyydestä ja myynnin lisäämisestä kertovaan kirjallisuuteen, mutta myös joitain Internet-lähteitä käytettiin. Teoriaosassa selvitettiin perusasioita asiakastyytyväisyydestä sekä valikoimien riittävyyden tärkeydestä myyntiin ja asiakaskäyttäytymiseen. Teorioiden avulla oli myös tarkoitus hankkia vinkkejä ja ratkaisuja tutkimuksessa ilmenneisiin ongelmiin.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla. Lomakkeita jaettiin kaupan kassalla asiakkaille kolmen päivän ajan yhteensä noin 260 kappaletta, vastauksia kyselyyn saatiin 84 kappaletta.
Työssä analysoitiin myös tutkimuksen tuloksia, joissa selvisi, että asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa palveluun, mutta että valikoimissa oli monia epäkohtia joihin tahdottiin muutoksia.
Teoria työssä perustuu pääsääntöisesti asiakastyytyväisyydestä ja myynnin lisäämisestä kertovaan kirjallisuuteen, mutta myös joitain Internet-lähteitä käytettiin. Teoriaosassa selvitettiin perusasioita asiakastyytyväisyydestä sekä valikoimien riittävyyden tärkeydestä myyntiin ja asiakaskäyttäytymiseen. Teorioiden avulla oli myös tarkoitus hankkia vinkkejä ja ratkaisuja tutkimuksessa ilmenneisiin ongelmiin.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla. Lomakkeita jaettiin kaupan kassalla asiakkaille kolmen päivän ajan yhteensä noin 260 kappaletta, vastauksia kyselyyn saatiin 84 kappaletta.
Työssä analysoitiin myös tutkimuksen tuloksia, joissa selvisi, että asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa palveluun, mutta että valikoimissa oli monia epäkohtia joihin tahdottiin muutoksia.