Laadunhallintajärjestelmän päivitys
Manninen, Eemeli (2012)
Manninen, Eemeli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812281
Tiivistelmä
Laadunhallintajärjestelmä on nykypäiväin yritykselle tärkeä ja oiva työkalu tavoitellun laadun saa-vuttamiselle. Ollessaan ajan tasalla, se nopeuttaa ja tehostaa työntekoa sekä pitää yrityksessä käytetyt prosessit homogeenisina, jolloin laadun taso ei pääse vaihtelemaan.
KT-Plan Oy:n laadunhallintajärjestelmä oli viimeksi päivitetty vuonna 2008, jonka seurauksena se sisälsi paljon vanhentunutta tietoa eikä se toiminut lainkaan suurimmassa osassa työpisteitä. Työssä tuli saada laadunhallintajärjestelmä hyödyntämään ISO 9001-standardin työohjeistusta koskevia vaatimuksia, päivittää laadunhallintajärjestelmän asiakirjat, tehdä sille helppokäyttöinen ja selkeä käyttöliittymä ja suorittaa käytettävyystestaus yrityksen työntekijöillä. Käytettävyystestauksella selvitettiin, että uusi laadunhallintajärjestelmä on asetettujen vaatimusten mukainen.
Työ aloitettiin tutustumalla edelliseen laadunhallintajärjestelmään kyselemällä yrityksen työnteki-jöiltä, mikä heidän mielestään laadunhallintajärjestelmässä oli vikana. Sen jälkeen katsottiin, mitä laadunhallintajärjestelmästä puuttui ja mitkä asiakirjat olivat vanhentuneita ja vaativat päivitystä. Kun päivitystyö oli tehty, suoritettiin käytettävyystestaus yrityksen työntekijöillä. Siitä saatujen tulosten avulla laadunhallintajärjestelmään tehtiin viimeiset muutokset ja otettiin käyttöön.
KT-Plan Oy:n laadunhallintajärjestelmä oli viimeksi päivitetty vuonna 2008, jonka seurauksena se sisälsi paljon vanhentunutta tietoa eikä se toiminut lainkaan suurimmassa osassa työpisteitä. Työssä tuli saada laadunhallintajärjestelmä hyödyntämään ISO 9001-standardin työohjeistusta koskevia vaatimuksia, päivittää laadunhallintajärjestelmän asiakirjat, tehdä sille helppokäyttöinen ja selkeä käyttöliittymä ja suorittaa käytettävyystestaus yrityksen työntekijöillä. Käytettävyystestauksella selvitettiin, että uusi laadunhallintajärjestelmä on asetettujen vaatimusten mukainen.
Työ aloitettiin tutustumalla edelliseen laadunhallintajärjestelmään kyselemällä yrityksen työnteki-jöiltä, mikä heidän mielestään laadunhallintajärjestelmässä oli vikana. Sen jälkeen katsottiin, mitä laadunhallintajärjestelmästä puuttui ja mitkä asiakirjat olivat vanhentuneita ja vaativat päivitystä. Kun päivitystyö oli tehty, suoritettiin käytettävyystestaus yrityksen työntekijöillä. Siitä saatujen tulosten avulla laadunhallintajärjestelmään tehtiin viimeiset muutokset ja otettiin käyttöön.