Laulutuokiot rakentavat siltaa päiväkotiin : Laulutuokiosarja maahanmuuttajaäideille Kannelmäen monikulttuurisessa perhekerhossa
Raivio, Anni (2009)
Raivio, Anni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911105347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911105347
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli laulaa maahanmuuttajaäitien kanssa suomalaisia lauluja ja erityisesti lastenlauluja. Lastenlaulut olivat osana laulutuokiota, jotta maahanmuuttaja äidit tietäisivät mitä heidän lapsensa laulavat päiväkodissa. Mielestäni oli myös tärkeää opettaa heitä laulamaan näitä lauluja, jotta voivat laulaa lastensa kanssa päiväkodista tuttuja lauluja.
Työ toteutettiin Kannelmäen monikulttuurisessa perhekerhossa kevään 2009 aikana. Laulutuokiota pidettiin keskiviikkoisin noin puolituntia joka kerta. Opettelimme uusia lauluja ja samalla perhekerholaiset oppivat myös lisää suomenkieltä. Laulujen sanat käytiin läpi yhdessä ja sanat opittuaan lauloimme laulun säestyksen tai cd:n kanssa.
Laulutuokio onnistui hyvin ja erityisesti lastenlaulut olivat perhekerholaisten mieleen. Sen vuoksi halusin opettaa heille enemmän lastenlauluja. Perhekerhon äidit tunsivat joitain lauluja ennestään esimerkiksi englanninkielellä. Perhekerhon äidit osallistuivat laulutuokioon hyvin ja muutaman kerran otimme myös lapset mukaan laululeikkiin. Laulutuokio toteutettiin kahdeksan kertaa kevään 2009 aikana.
Laulutuokiolle voisi olla tarvetta myös jatkossa Kannelmäen monikulttuurisessa perhekerhossa. Suomen kielen oppiminen tapahtuisi hepommin laulun ohella. Toivon, että Kannelmäen perhekerhon kerhoemäntä jatkaa laulutuokion pitämistä huomioiden osallistujien toiveet.
Työ toteutettiin Kannelmäen monikulttuurisessa perhekerhossa kevään 2009 aikana. Laulutuokiota pidettiin keskiviikkoisin noin puolituntia joka kerta. Opettelimme uusia lauluja ja samalla perhekerholaiset oppivat myös lisää suomenkieltä. Laulujen sanat käytiin läpi yhdessä ja sanat opittuaan lauloimme laulun säestyksen tai cd:n kanssa.
Laulutuokio onnistui hyvin ja erityisesti lastenlaulut olivat perhekerholaisten mieleen. Sen vuoksi halusin opettaa heille enemmän lastenlauluja. Perhekerhon äidit tunsivat joitain lauluja ennestään esimerkiksi englanninkielellä. Perhekerhon äidit osallistuivat laulutuokioon hyvin ja muutaman kerran otimme myös lapset mukaan laululeikkiin. Laulutuokio toteutettiin kahdeksan kertaa kevään 2009 aikana.
Laulutuokiolle voisi olla tarvetta myös jatkossa Kannelmäen monikulttuurisessa perhekerhossa. Suomen kielen oppiminen tapahtuisi hepommin laulun ohella. Toivon, että Kannelmäen perhekerhon kerhoemäntä jatkaa laulutuokion pitämistä huomioiden osallistujien toiveet.