Vastuualueiden jako työntekijätasolla- Case Gigantti Tammisto
Kaivola, Triin (2012)
Kaivola, Triin
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910606
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Gigantti Megastore Tammiston vastuujakoa työntekijätasolla, uutta vastuualuesuunnitelmaa hyväksikäyttäen. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, mitä voitaisiin hyödyntää toimeksiantajan toimipisteessä sekä mahdollisesti myös muissa myymälöissä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää näkemyserot ja yhteneväisyydet myyjien ja johtoryhmän välillä. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten työntekijöitä voisi motivoida toteut-tamaan käytännössä vastuualueita toimivimmiksi.
Työn teoreettinen osuus käsittelee sisäistä markkinointia, muutosjohtamista ja motivointia. Tämä osuus antoi pohjan työn tutkimusosuudelle. Tutkimuksellinen osuus toteutettiin teema-haastatteluna. Tutkimusaineistoa kerättiin valitulta joukolta Tammiston Megastoren myyjiltä ja johtoryhmän jäseniltä. Tutkimus toteutettiin ensin kirjallisina lomakkeina ja niitä hyödyntäen vielä haastattelun avulla. Tutkimustuloksia analysoitiin värikoodausta hyväksikäyttäen manuaalisesti eroja etsien.
Tutkimuksen avulla saatiin arvokasta tietoa vastuujakosuunnitelman herättämistä ajatuksista ja mielipiteistä. Tutkimustulosten perusteella sekä myyjät, että johtoryhmän jäsenet pitävät hyvin ja tarpeeksi usein järjestettyä seurantaa kaikista tärkeimpänä työkaluna. Näin ollen uuden myymälän vastuujakosuunnitelman toteutus ei näyttäisi olevan ongelma hyvän vuorovaikutuksen toteutuessaan myyjien ja johtoryhmän välillä. Tutkimuksen avulla saatiin myös muutamia varteenotettavia kehitysehdotuksia.
Työn teoreettinen osuus käsittelee sisäistä markkinointia, muutosjohtamista ja motivointia. Tämä osuus antoi pohjan työn tutkimusosuudelle. Tutkimuksellinen osuus toteutettiin teema-haastatteluna. Tutkimusaineistoa kerättiin valitulta joukolta Tammiston Megastoren myyjiltä ja johtoryhmän jäseniltä. Tutkimus toteutettiin ensin kirjallisina lomakkeina ja niitä hyödyntäen vielä haastattelun avulla. Tutkimustuloksia analysoitiin värikoodausta hyväksikäyttäen manuaalisesti eroja etsien.
Tutkimuksen avulla saatiin arvokasta tietoa vastuujakosuunnitelman herättämistä ajatuksista ja mielipiteistä. Tutkimustulosten perusteella sekä myyjät, että johtoryhmän jäsenet pitävät hyvin ja tarpeeksi usein järjestettyä seurantaa kaikista tärkeimpänä työkaluna. Näin ollen uuden myymälän vastuujakosuunnitelman toteutus ei näyttäisi olevan ongelma hyvän vuorovaikutuksen toteutuessaan myyjien ja johtoryhmän välillä. Tutkimuksen avulla saatiin myös muutamia varteenotettavia kehitysehdotuksia.