"Katsotaan että ihminen pääsee elämisen alkuun" : asunnottomien palvelujen asiakastyytyväisyyskysely
Ventovuori, Tiia; Nuutinen, Elina; Lange, Hanna (2009)
Ventovuori, Tiia
Nuutinen, Elina
Lange, Hanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911115358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911115358
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa kartoitetaan Lahden kaupungin sosiaalitoimen erityispalvelujen asunnottomien palvelujen asiakkaiden tyytyväisyyttä saamaansa palvelua kohtaan. Tutkimuksen tarkoituksena on myös tuoda esiin asunnottomien palvelujen asiakkaiden ajatuksia ja kokemuksia asunnottomuudesta ja asunnottomien palveluista. Teoriaosio määrittelee tutkimukselle keskeisiä käsitteitä, joita ovat asunnottomuus, syrjäytyminen ja sosiaalityö. Oman lukunsa teoriaosiossa muodostavat asunnottomien palvelut ja yksikön toiminnan tarkoitus.
Tutkimus toteutettiin käyttäen sekä määrällistä, että laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella keväällä 2009 sekä neljällä teemahaastattelulla kesällä 2009. Kyselylomake rakentui strukturoiduista väittämistä sekä avoimista kysymyksistä liittyen kolmeen pääosioon, joita olivat palvelujen toimivuus, saatavuus ja laatu. Kyselylomakkeeseen vastasi 117 asiakasta.
Tutkimustulokset osoittavat asunnottomien palvelujen asiakkaiden olevan tyytyväisiä palvelujen toimivuuteen, saatavuuteen ja laatuun. Asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksien perusteella erityisesti palvelujen laatu miellytti asiakkaita. Tutkimustulosten pohjalta voidaan tehdä johtopäätös, että asunnottomille suunnattu erillinen toimipiste on tarpeellinen ja asunnottomien palveluissa työskentelevä tiivis työyhteisö on toimiva ja asiantunteva. Haastattelujen kautta tutkimus tuo esille inhimillisen näkökulman asunnottomuudesta ja sen taustoista.
Tutkimus toteutettiin käyttäen sekä määrällistä, että laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella keväällä 2009 sekä neljällä teemahaastattelulla kesällä 2009. Kyselylomake rakentui strukturoiduista väittämistä sekä avoimista kysymyksistä liittyen kolmeen pääosioon, joita olivat palvelujen toimivuus, saatavuus ja laatu. Kyselylomakkeeseen vastasi 117 asiakasta.
Tutkimustulokset osoittavat asunnottomien palvelujen asiakkaiden olevan tyytyväisiä palvelujen toimivuuteen, saatavuuteen ja laatuun. Asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksien perusteella erityisesti palvelujen laatu miellytti asiakkaita. Tutkimustulosten pohjalta voidaan tehdä johtopäätös, että asunnottomille suunnattu erillinen toimipiste on tarpeellinen ja asunnottomien palveluissa työskentelevä tiivis työyhteisö on toimiva ja asiantunteva. Haastattelujen kautta tutkimus tuo esille inhimillisen näkökulman asunnottomuudesta ja sen taustoista.