Cemis-Oulun tilauspalvelututkimuksen markkinointi ja asiakastarpeiden kartoitus
Kyyrönen, Pirjo (2012)
Kyyrönen, Pirjo
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205127854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205127854
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä hyödynnettiin Cemis-Oulun PALi-projektissa tehtyä Cemis-Oulun tilauspalvelututkimuksen markkinointi- ja palvelujen tarvekartoitustyötä. Tavoitteena oli tehdä Cemis-Oulun tilauspalvelututkimuksen mahdollisuudet tutuiksi kainuulaisille yrityksille ja samalla kartoittaa yritysten tarpeita palvelututkimuksen kehittämistä silmällä pitäen. Työn taustaksi teoriaosuudessa kuvataan viitekehys, jossa Cemis-Oulu harjoittaa tilauspalvelututkimustaan. Lisäksi kuvataan markkinoinnin ja asiakastarpeiden kartoitus prosesseina eri toteutusvaihtoehtoineen karkealla tasolla läpi.
Cemis-Oulun palvelujen markkinointi tehtiin henkilökohtaisten tapaamisten välityksellä. Tämä palveli samalla uusien palvelutarpeiden kartoittamista. Kohdeyrityksiä oli kymmenen, joista osa oli joistakin yhteyksistä entuudestaan Cemis-Oululle tuttuja. Uusien asiakkaiden hankkimiseksi käytiin läpi myös Cemis-Oululle täysin uusia, perinteisestä asiakassegmentistä poikkeavia yrityskohteita. Yrityksistä yhdeksän oli pk- tai mikroyrityksiä, joiden kotipaikkakunta on Kainuussa. Yksi yrityksistä lukeutui suuryrityksiin, jonka kotipaikkakunta on Kainuun ulkopuolella, mutta jolla on tuotantolaitos Kainuussa.
Markkinointikierroksen suorana tuloksena käynnistettiin neuvottelut yhdestä asiantuntijapalvelua vaativasta tilauspalvelututkimuksesta. Lisäksi käynnistettiin menetelmäselvitys uuden sovelluskohteen mittauspalvelumahdollisuuksista. Uusia palvelutarpeita tuli esille seitsemän kappaletta, jotka on tuotu tiedoksi ja pohdittavaksi Cemis-Oulun tutkimusryhmille. Markkinoinnin ja kartoituksen merkitys ja tuloksellisuus kokonaisuudessaan näkyy lopulta vasta ajan saatossa uusina tilaustutkimussopimuksina ja muina yhteistyöprojekteina.
Kokemuksena yritystapaamiset nähtiin tarpeelliseksi sekä yritysten että Cemis-Oulun näkökulmasta katsottuna ja tapaamisten tulisi olla jatkossa jatkuvaa toimintaa.
Cemis-Oulun palvelujen markkinointi tehtiin henkilökohtaisten tapaamisten välityksellä. Tämä palveli samalla uusien palvelutarpeiden kartoittamista. Kohdeyrityksiä oli kymmenen, joista osa oli joistakin yhteyksistä entuudestaan Cemis-Oululle tuttuja. Uusien asiakkaiden hankkimiseksi käytiin läpi myös Cemis-Oululle täysin uusia, perinteisestä asiakassegmentistä poikkeavia yrityskohteita. Yrityksistä yhdeksän oli pk- tai mikroyrityksiä, joiden kotipaikkakunta on Kainuussa. Yksi yrityksistä lukeutui suuryrityksiin, jonka kotipaikkakunta on Kainuun ulkopuolella, mutta jolla on tuotantolaitos Kainuussa.
Markkinointikierroksen suorana tuloksena käynnistettiin neuvottelut yhdestä asiantuntijapalvelua vaativasta tilauspalvelututkimuksesta. Lisäksi käynnistettiin menetelmäselvitys uuden sovelluskohteen mittauspalvelumahdollisuuksista. Uusia palvelutarpeita tuli esille seitsemän kappaletta, jotka on tuotu tiedoksi ja pohdittavaksi Cemis-Oulun tutkimusryhmille. Markkinoinnin ja kartoituksen merkitys ja tuloksellisuus kokonaisuudessaan näkyy lopulta vasta ajan saatossa uusina tilaustutkimussopimuksina ja muina yhteistyöprojekteina.
Kokemuksena yritystapaamiset nähtiin tarpeelliseksi sekä yritysten että Cemis-Oulun näkökulmasta katsottuna ja tapaamisten tulisi olla jatkossa jatkuvaa toimintaa.