Moniaistisuus suunnittelupelin lähtökohtana – Mmp-hanke : Moniaistisuus suunnittelupelin lähtökohtana
Poiasnik, Maria; Kollin, Jan (2012)
Poiasnik, Maria
Kollin, Jan
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259935
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa suunnittelupeli, jolla voidaan kehittää asiakkaiden moniaistista palvelukokemusta. Tavoitteena oli selvittää onko edellä mainitun mukainen peli mahdollista toteuttaa ja miten se oikeassa suunnittelutilanteessa toimii. Menetelminä tutkimuksessa käytimme havainnointia, ideointia sekä kehittämistilaisuutta. Kehittämistilaisuus antoi meille mahdollisuuden kokeilla prototyyppiä suunnittelupelistä, jolloin saamme käyttäjäkeskeistä palautetta analysoitavaksi pelin kehittämistä varten.
Yhteistyökumppaneina hankkeessa toimivat Matkailijan moniaistinen palvelukokemus-hankkeen työryhmän jäseniä sekä VTT:n tutkijoita. Tuottamiamme tuloksia on tarkoitus hyödyntää hankkeen kokonaistavoitteen saavuttamiseksi. Hankkeen kokonaistavoite on alusta asti ollut löytää erilaisia keinoja kehittää asiakkaan palvelukokemusta hyödyntäen moniaistisuutta samanaikaisesti.
Moniaistisuudella tarkoitetaan useamman kuin yhden aistin samanaikaista käyttöä. Se miten asiakas palvelukokemuksen kokee, määräytyy usein sen mukaan kuinka monta aistia on samanaikaisesti käytössä. Mitä useampi aisti on palvelukokemuksen käytössä aktivoituna, sitä voimakkaampi kokemus usein syntyy. Palvelukokemukset ovat yksilöllisiä ja ne määrittyvät esimerkiksi muistojen, odotusten sekä arvojen kautta. Palvelumuotoilulla pyritään muovaamaan palvelukokemuksista kaikkia asiakkaita miellyttäviä kokonaisuuksia luomalla asiakaslähtöinen palveluympäristö. Tutkimuksessa pyrittiin tuomaan esiin se, miten suunnittelupelit toimivat tämänkaltaisen palveluympäristön suunnittelussa ja voidaanko niillä kehittää palvelukokemusta moniaistisuuden kannalta myös. Aistit ovat pelissä otettu huomioon sen visuaalisessa ilmeessä sekä pelaajien korteissa. Palvelumuotoilun työkalut pelissä on huomioitu tuomalla siihen asiakaspolku- sekä blueprint menetelmistä valikoituja ominaisuuksia. Luomamme suunnittelupelin uskomme auttavan suunnitteluryhmiä erilaisten palveluhaasteiden kanssa, sillä se on muodostettu vahvasti erilaisten palvelumuotoiluun olennaisesti liittyvien työkalujen ja tulosten pohjalta.
Yhteistyökumppaneina hankkeessa toimivat Matkailijan moniaistinen palvelukokemus-hankkeen työryhmän jäseniä sekä VTT:n tutkijoita. Tuottamiamme tuloksia on tarkoitus hyödyntää hankkeen kokonaistavoitteen saavuttamiseksi. Hankkeen kokonaistavoite on alusta asti ollut löytää erilaisia keinoja kehittää asiakkaan palvelukokemusta hyödyntäen moniaistisuutta samanaikaisesti.
Moniaistisuudella tarkoitetaan useamman kuin yhden aistin samanaikaista käyttöä. Se miten asiakas palvelukokemuksen kokee, määräytyy usein sen mukaan kuinka monta aistia on samanaikaisesti käytössä. Mitä useampi aisti on palvelukokemuksen käytössä aktivoituna, sitä voimakkaampi kokemus usein syntyy. Palvelukokemukset ovat yksilöllisiä ja ne määrittyvät esimerkiksi muistojen, odotusten sekä arvojen kautta. Palvelumuotoilulla pyritään muovaamaan palvelukokemuksista kaikkia asiakkaita miellyttäviä kokonaisuuksia luomalla asiakaslähtöinen palveluympäristö. Tutkimuksessa pyrittiin tuomaan esiin se, miten suunnittelupelit toimivat tämänkaltaisen palveluympäristön suunnittelussa ja voidaanko niillä kehittää palvelukokemusta moniaistisuuden kannalta myös. Aistit ovat pelissä otettu huomioon sen visuaalisessa ilmeessä sekä pelaajien korteissa. Palvelumuotoilun työkalut pelissä on huomioitu tuomalla siihen asiakaspolku- sekä blueprint menetelmistä valikoituja ominaisuuksia. Luomamme suunnittelupelin uskomme auttavan suunnitteluryhmiä erilaisten palveluhaasteiden kanssa, sillä se on muodostettu vahvasti erilaisten palvelumuotoiluun olennaisesti liittyvien työkalujen ja tulosten pohjalta.