Maahantuontiyrityksen verkkokauppa venäläisille turisteille
Salovaara, Simo (2012)
Salovaara, Simo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259960
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, ovatko venäläiset turistit potentiaalisia asiakkaita suomalaisen maahantuontiyrityksen verkkokaupalle, sekä perehdyttiin aiheeseen liittyvään Internet-markkinointiin. Kohderyhmäksi rajattiin venäläiset henkilöt, jotka ovat käyneet Suomessa os-toksilla. Työn tarkoituksena oli selvittää, olisiko venäläisille turisteille tarkoitettu verkkokauppa mahdollinen liiketoimintamalli. Opinnäytetyön aineisto koostuu kirjallisuudesta, sähköisistä lähteistä sekä haastatteluista.
Työssä tutustutaan Internet-markkinoinnin määritelmään yleisesti. Lisäksi selvitetään tietoja venäläisistä turisteista, muun muassa missä he käyvät, mitä he ostavat, kuinka paljon rahaa he käyttävät sekä mielipiteitä heidän tarpeidensa perusteella rakennetusta verkkokaupasta.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja se toteutettiin haastattelun avulla. Haastattelu suoritettiin Suomessa asuvan venäläisen henkilön sukulaisille ja ystäville. Vastauksia saatiin myös lähettämällä haastattelukysymykset sähköpostilla Pietarissa toimivaan yritykseen. Haastattelukysymykset laadittiin siten, että vastaaminen olisi mahdollisimman helppoa ja saadut tulokset luotettavia. Pyrkimyksenä oli huomioida haastateltavien tulkinnat sekä heidän vastaustensa merkitys.
Tutkimustuloksista selvisi, että verkkokauppa herätti paljon positiivista kiinnostusta. Venäläiset arvostavat Suomesta saatavaa laatua ja palvelua mutta tällä hetkellä venäläisille suunnatut suomalaiset sivustot eivät ole asiakaskunnan toiveita ja vaatimuksia täyttäviä. Tällaisen verkkokaupan perustaminen olisi mahdollista, jos pystyttäisiin täyttämään haastatteluun vas-tanneiden vaatimat kriteerit.
Kehitysehdotuksia esitettiin siitä, kuinka Internetin käyttömahdollisuuksia arvioitaessa pitää yritykselle luoda oikeanlaiset nykyaikaiset kotisivut tarpeiden mukaan. Verkkokaupan perustamista varten tulisi palkata venäläinen henkilö.
Työssä tutustutaan Internet-markkinoinnin määritelmään yleisesti. Lisäksi selvitetään tietoja venäläisistä turisteista, muun muassa missä he käyvät, mitä he ostavat, kuinka paljon rahaa he käyttävät sekä mielipiteitä heidän tarpeidensa perusteella rakennetusta verkkokaupasta.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja se toteutettiin haastattelun avulla. Haastattelu suoritettiin Suomessa asuvan venäläisen henkilön sukulaisille ja ystäville. Vastauksia saatiin myös lähettämällä haastattelukysymykset sähköpostilla Pietarissa toimivaan yritykseen. Haastattelukysymykset laadittiin siten, että vastaaminen olisi mahdollisimman helppoa ja saadut tulokset luotettavia. Pyrkimyksenä oli huomioida haastateltavien tulkinnat sekä heidän vastaustensa merkitys.
Tutkimustuloksista selvisi, että verkkokauppa herätti paljon positiivista kiinnostusta. Venäläiset arvostavat Suomesta saatavaa laatua ja palvelua mutta tällä hetkellä venäläisille suunnatut suomalaiset sivustot eivät ole asiakaskunnan toiveita ja vaatimuksia täyttäviä. Tällaisen verkkokaupan perustaminen olisi mahdollista, jos pystyttäisiin täyttämään haastatteluun vas-tanneiden vaatimat kriteerit.
Kehitysehdotuksia esitettiin siitä, kuinka Internetin käyttömahdollisuuksia arvioitaessa pitää yritykselle luoda oikeanlaiset nykyaikaiset kotisivut tarpeiden mukaan. Verkkokaupan perustamista varten tulisi palkata venäläinen henkilö.