Urheilevien nuorten nikotiinituotteiden käytön ennaltaehkäisy : sosiaalisen median kampanjarungon laatiminen NIKO-projektille.
Inkilä, Riitta (2021)
Inkilä, Riitta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103072978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103072978
Tiivistelmä
Nuorten tupakointi on vähentynyt tasaisesti 2000-luvulla, mutta vaihtoehtoisten nikotiinituotteiden kuten nuuskan ja sähkösavukkeiden käyttö on lisääntynyt nuorten keskuudessa. Urheilevat nuoret eivät ole tietoisia eri nikotiinituotteiden terveydellisistä haitoista. Myös myönteistä asennetta eri päihteitä kohtaan esiintyy nuorten ja urheilevien nuorten keskuudessa. Nuoruudessa omaksutaan terveelliset elämäntavat sekä asenteet, joten nikotiinituotteiden ennaltaehkäisyn toimenpiteet on syytä kohdentaa juuri nuoriin.
Kehittämisprojekti toteutettiin osana Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen NIKO-projektia, joka kehittää nuorille uudenlaisia toiminnallisia terveyden edistämisen ja syövän ennaltaehkäisyn malleja. Kehittämisprojektin tavoitteena oli nuorten ja urheilevien nuorten terveyden edistäminen sekä tiedon lisääminen nikotiinituotteiden terveyshaitoista sekä nikotiinituotteiden käytön aloittamisen ennaltaehkäisy.
Kehittämisprojekti toteutettiin hyödyntäen dialogista keskustelua ja tulevaisuusverstasmenetelmää. Kehittämisprojektin dialogiseen keskusteluun osallistui urheilupsykologi, tulevaisuusverstaassa toimittiin yhdessä varsinaissuomalaisten yläkouluikäisten urheilevien nuorten kanssa. Tulosten mukaan vertaispaineen merkitys nuorten elämässä on voimakas ja nuorten tiedontarve suuri. Vertaispaine esiintyy kaksiteräisenä miekkana: se painostaa kokeilemaan nikotiinituotteita ja toisaalta auttaa tekemään hyviä valintoja. Urheilevan nuoren vertaispaine esiintyy useimmiten positiivisena, sillä halu menestyä urheilussa kannustaa nuoria valitsemaan toisin kuin mihin vertaispaine voisi painostaa.
Tulosten perusteella luotiin sosiaalisen median kampanjan kampanjarunko ja sisällönsuunnitelma. Kampanjan sisällön pääteemat ovat: vertaispaine, nuorten toiminta ryhmässä, urheilevien nuorten valinnat, tieto ja tietoisuus sekä motivaatio. Pääteemoista luotiin nuorille ja urheileville nuorille sosiaalisen median kampanjarunko. The amount of Finnish youth who smoke has steadily declined during 21 st century, but the use of alternative tobacco products, such as snus and electronic cigarettes, has increased among the youth. Athletic youths are not aware of the negative health effects of nicotine products. Also, approving sentiment towards snus is common with the youth. People learn healthy lifestyles and approaches when they are young, so the teaching efforts should be aimed younger people.
The development project was done as a part of the Southwestern Finland Cancer Society´s NIKO-project, which aims to develop ways to prevent cancer, and models to better the health of younger people. The aim of the project was to promote healthy lifestyles among young and athletic people, and to acquire information on the negative health effects of nicotine products and how to prevent future nicotine product usage.
The project was implemented using dialogical discussion end the future workshop method. A sports psychologist worked with the dialogical discussion side, and the future workshop was implemented in co-operation with athletic students from Southwestern Finland`s high schools. According to the results, peer pressure is a large player is a double-edged sword, as it can pressure someone into trying out nicotine products, but it can also help them make good choices. Among athletic youths, peer pressure usually manifests as a positive force, as the drive to succeed in the sports drives youths to make better choices.
The framework and content for a social media campaign were created based on the results. The main points of the campaign are peer pressure, youths working in a group, the choices of an athletic youths, information, knowledge ang motivation. A social media campaign structure aimed at both athletic and non-athletic youths was created from the main points.
Kehittämisprojekti toteutettiin osana Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen NIKO-projektia, joka kehittää nuorille uudenlaisia toiminnallisia terveyden edistämisen ja syövän ennaltaehkäisyn malleja. Kehittämisprojektin tavoitteena oli nuorten ja urheilevien nuorten terveyden edistäminen sekä tiedon lisääminen nikotiinituotteiden terveyshaitoista sekä nikotiinituotteiden käytön aloittamisen ennaltaehkäisy.
Kehittämisprojekti toteutettiin hyödyntäen dialogista keskustelua ja tulevaisuusverstasmenetelmää. Kehittämisprojektin dialogiseen keskusteluun osallistui urheilupsykologi, tulevaisuusverstaassa toimittiin yhdessä varsinaissuomalaisten yläkouluikäisten urheilevien nuorten kanssa. Tulosten mukaan vertaispaineen merkitys nuorten elämässä on voimakas ja nuorten tiedontarve suuri. Vertaispaine esiintyy kaksiteräisenä miekkana: se painostaa kokeilemaan nikotiinituotteita ja toisaalta auttaa tekemään hyviä valintoja. Urheilevan nuoren vertaispaine esiintyy useimmiten positiivisena, sillä halu menestyä urheilussa kannustaa nuoria valitsemaan toisin kuin mihin vertaispaine voisi painostaa.
Tulosten perusteella luotiin sosiaalisen median kampanjan kampanjarunko ja sisällönsuunnitelma. Kampanjan sisällön pääteemat ovat: vertaispaine, nuorten toiminta ryhmässä, urheilevien nuorten valinnat, tieto ja tietoisuus sekä motivaatio. Pääteemoista luotiin nuorille ja urheileville nuorille sosiaalisen median kampanjarunko.
The development project was done as a part of the Southwestern Finland Cancer Society´s NIKO-project, which aims to develop ways to prevent cancer, and models to better the health of younger people. The aim of the project was to promote healthy lifestyles among young and athletic people, and to acquire information on the negative health effects of nicotine products and how to prevent future nicotine product usage.
The project was implemented using dialogical discussion end the future workshop method. A sports psychologist worked with the dialogical discussion side, and the future workshop was implemented in co-operation with athletic students from Southwestern Finland`s high schools. According to the results, peer pressure is a large player is a double-edged sword, as it can pressure someone into trying out nicotine products, but it can also help them make good choices. Among athletic youths, peer pressure usually manifests as a positive force, as the drive to succeed in the sports drives youths to make better choices.
The framework and content for a social media campaign were created based on the results. The main points of the campaign are peer pressure, youths working in a group, the choices of an athletic youths, information, knowledge ang motivation. A social media campaign structure aimed at both athletic and non-athletic youths was created from the main points.