Monikulttuuristen nuorten seksuaaliterveyden edistäminen terveydenhuollossa : kirjallisuuskatsaus
Aahos, Jenni; Lehti, Heli (2009)
Aahos, Jenni
Lehti, Heli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911055289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911055289
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää monikulttuuristen 13-19-vuotiaiden nuorten seksuaaliterveyden edistämiseen liittyviä suosituksia. Monikulttuurisilla nuorilla viittaamme Suomessa asuviin muslimi-, romani- ja venäläistaustaisiin nuoriin. Opinnäytetyömme on osa laajempaa Seksuaaliterveyden edistämisen arviointi koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa -hanketta. Hankkeen tarkoituksena on mm. selvittää seksuaaliterveyden toteutumista koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa työntekijän näkökulmasta.
Toteutimme opinnäytetyömme kirjallisuuskatsauksena. Etsimme opinnäytetyön aiheeseen liittyvää tietoa seuraavista tietokannoista: Cochrane, Pubmed, Medic, Helka, MetCat ja Terveysportti.
Tutkimusaineistoksi valitsimme 2000–luvulla ilmestyneitä tutkimuksia, raportteja, julkaisuja, suosituksia ja oppaita, joissa käsitellään monikulttuurisuutta sekä nuorten seksuaaliterveyden edistämistä. Lopulliseen kirjallisuuskatsaukseen valitsimme 15 julkaisua 2000-luvulta sekä yhden 1994 julkaistun kirjan.
Kirjallisuuskatsauksemme tuloksena nousi esille seksuaalisuuteen ja seksuaaliterveyden edistämiseen liittyvä erilaisuus eri kulttuureissa. Seksuaalisuuteen ja sen edistämiseen liittyvät asenteet ja arvot poikkeavat suomalaisten omaksumista arvoista. Haasteena on eri kulttuureista tulevien ihmisten tiedon tason huomioiminen sekä heidän kulttuurilleen ominaisten piirteiden tunteminen. Laajaa monikulttuurista asiantuntemusta tarvitaan, etenkin terveydenhuollossa, maahanmuuton yleistyessä. Kirjallisuuskatsauksessa nousi esille myös peruskoulujen seksuaalikasvatuksen koulukohtaiset erot. Samassakin koulussa seksuaaliopetus vaihtelee vuosittain johtuen opetuksen suunnittelun ja koordinaation heikkoudesta. Haasteena on taata kaikille, myös muslimi-, venäläis- ja romaninuorille heidän tarpeistaan lähtevää terveystietoa seksuaalisuudesta ja seksuaaliterveyden edistämisestä.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää monikulttuuristen 13-19-vuotiaiden nuorten seksuaaliterveyden edistämiseen liittyviä suosituksia. Monikulttuurisilla nuorilla viittaamme Suomessa asuviin muslimi-, romani- ja venäläistaustaisiin nuoriin. Opinnäytetyömme on osa laajempaa Seksuaaliterveyden edistämisen arviointi koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa -hanketta. Hankkeen tarkoituksena on mm. selvittää seksuaaliterveyden toteutumista koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa työntekijän näkökulmasta.
Toteutimme opinnäytetyömme kirjallisuuskatsauksena. Etsimme opinnäytetyön aiheeseen liittyvää tietoa seuraavista tietokannoista: Cochrane, Pubmed, Medic, Helka, MetCat ja Terveysportti.
Tutkimusaineistoksi valitsimme 2000–luvulla ilmestyneitä tutkimuksia, raportteja, julkaisuja, suosituksia ja oppaita, joissa käsitellään monikulttuurisuutta sekä nuorten seksuaaliterveyden edistämistä. Lopulliseen kirjallisuuskatsaukseen valitsimme 15 julkaisua 2000-luvulta sekä yhden 1994 julkaistun kirjan.
Kirjallisuuskatsauksemme tuloksena nousi esille seksuaalisuuteen ja seksuaaliterveyden edistämiseen liittyvä erilaisuus eri kulttuureissa. Seksuaalisuuteen ja sen edistämiseen liittyvät asenteet ja arvot poikkeavat suomalaisten omaksumista arvoista. Haasteena on eri kulttuureista tulevien ihmisten tiedon tason huomioiminen sekä heidän kulttuurilleen ominaisten piirteiden tunteminen. Laajaa monikulttuurista asiantuntemusta tarvitaan, etenkin terveydenhuollossa, maahanmuuton yleistyessä. Kirjallisuuskatsauksessa nousi esille myös peruskoulujen seksuaalikasvatuksen koulukohtaiset erot. Samassakin koulussa seksuaaliopetus vaihtelee vuosittain johtuen opetuksen suunnittelun ja koordinaation heikkoudesta. Haasteena on taata kaikille, myös muslimi-, venäläis- ja romaninuorille heidän tarpeistaan lähtevää terveystietoa seksuaalisuudesta ja seksuaaliterveyden edistämisestä.