AUTOILMOITUKSET 1960–2000-LUVUILLA KESKISUOMALAISESSA
Minkkinen, Eeva (2009)
Minkkinen, Eeva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911025236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911025236
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten sanomalehti-ilmoitukset ovat muuttuneet 1960-luvulta 2000-luvulle. Lehti-ilmoitukset rajattiin autoilmoituksiin, koska autot yleistyivät Suomessa 1960- luvulla.Työn tarkoituksena oli selvittää keskeiset erot ja yhtäläisyydet, jotka lehti-ilmoitusten ulkoasussa ovat tapahtuneet vuosikymmenien aikana. Käsittelyyn otettiin kehykset, otsikot, kuvat, logot ja ilmoitusteksti. Opinnäytetyön tutkimusmuoto oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus.
Aineistoa kerättiin Keskisuomalaisen arkistossa valokuvaamalla vanhoja ilmoituksia 1960-1990-luvuilta sekä etsimällä digitaalisesta arkistosta 2000-luvun ilmoitukset. Sen jälkeen valittiin ilmoituksista erikoisimmat ja omaa aikaansa eniten kuvaavat ilmoitukset mukaan lopulliseen analysointiin. Ilmoituksia analysoitiin lähdemateriaaliin nojautuen ja tarkastelemalla niiden rakennetta.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville, että eri vuosikymmeninä ilmoituksissa on painotettu eri asioita, vaikka paljon samankaltaisuuksia myös löytyy. Esimerkiksi 1960-luvulla ilmoitukset koostuivat pääosin piirroskuvista, kun 2000-luvulla ilmoituksissa käytetään paljon valokuvia
hyödyksi. Myös eri asioita on eri aikakausina painotettu. 1960-luvulla autoja pidettiin ylellisyystavarana, kun taas 1980-luvulla painotettiin autoilua koko perheen yhteisenä
harrastuksena. 2000-luvulla huumoria alkoi näkyä enemmän ilmoituksissa kuin aikaisemmin. Silti keskeiset elementit lehti-ilmoituksissa ovat pysyneet samoina, eli ilmoituksista voidaan löytää auton merkki ja malli, hintatiedot, kuva, myyjän yhteystiedot ja logo. Tutkimuksen tuloksia Keskisuomalainen voi hyödyntää suunnitellessaan tulevaa mainontaansa. Opinnäytetyö on myös mielenkiintoinen historiallinen katsaus, miten aikaisempina vuosikymmeninä on mainostettu lehdissä.
Aineistoa kerättiin Keskisuomalaisen arkistossa valokuvaamalla vanhoja ilmoituksia 1960-1990-luvuilta sekä etsimällä digitaalisesta arkistosta 2000-luvun ilmoitukset. Sen jälkeen valittiin ilmoituksista erikoisimmat ja omaa aikaansa eniten kuvaavat ilmoitukset mukaan lopulliseen analysointiin. Ilmoituksia analysoitiin lähdemateriaaliin nojautuen ja tarkastelemalla niiden rakennetta.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville, että eri vuosikymmeninä ilmoituksissa on painotettu eri asioita, vaikka paljon samankaltaisuuksia myös löytyy. Esimerkiksi 1960-luvulla ilmoitukset koostuivat pääosin piirroskuvista, kun 2000-luvulla ilmoituksissa käytetään paljon valokuvia
hyödyksi. Myös eri asioita on eri aikakausina painotettu. 1960-luvulla autoja pidettiin ylellisyystavarana, kun taas 1980-luvulla painotettiin autoilua koko perheen yhteisenä
harrastuksena. 2000-luvulla huumoria alkoi näkyä enemmän ilmoituksissa kuin aikaisemmin. Silti keskeiset elementit lehti-ilmoituksissa ovat pysyneet samoina, eli ilmoituksista voidaan löytää auton merkki ja malli, hintatiedot, kuva, myyjän yhteystiedot ja logo. Tutkimuksen tuloksia Keskisuomalainen voi hyödyntää suunnitellessaan tulevaa mainontaansa. Opinnäytetyö on myös mielenkiintoinen historiallinen katsaus, miten aikaisempina vuosikymmeninä on mainostettu lehdissä.