VERKKOKAUPAN MARKKINOINTIKEINOT VAATETUSALAN PK-YRITYKSESSÄ : Case: Pomp shop
Lehtonen, Sanni-Maria (2012)
Lehtonen, Sanni-Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611800
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin vuonna 2010 perustetun vaateliike Pomp shopin toimeksiannosta. Opin-näytetyön tavoitteena oli selvittää, miten yrityksen verkkokaupan markkinointia voisi kehittää. Opinnäytetyössä selvitettiin, millaiset verkkokaupan markkinointikeinot ovat sovellettavissa vaatetusalan pk-yrityksessä. Opinnäytetyön aikana toteutettiin myös kaksi markkinointikampanjaa.
Opinnäytetyön tietoperusta rajattiin digitaaliseen markkinointiin sekä sen markkinointikeinoihin ja markkinointikanaviin. Tietoperustassa käsitellään myös sähköistä liiketoimintaa ja brandiviestintää. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, sillä toimintatutkimuksen syklisyys tarjosi par-haimman lähestymistavan markkinointikampanjoiden toteutukseen. Markkinointikampanjoiden avulla oli mahdollista tutkia, onnistuttiinko käytetyillä markkinointikeinoilla parantamaan yrityksen verkkokaupan digitaalista markkinointia.
Opinnäytetyössä arvioitiin markkinointikampanjoiden onnistumista sekä sitä miten käytetyt markki-nointikanavat soveltuivat yrityksen verkkokaupan digitaaliseen markkinointiin. Markkinointikam-panjat olivat onnistuneita, sillä niiden avulla yritys sai lisänäkyvyyttä ja uusia asiakkaita. Tuloksien perusteella Facebook-sivu ja Google AdWords -mainos soveltuivat hyvin yrityksen verkkokaupan digitaaliseen markkinointiin.
Yrityksen kannattaa hyödyntää Facebook-sivuaan myös jatkossa markkinointikampanjoissaan, sillä se toimii hyvänä markkinointikanavana yritykselle. Tutkimuksen myötä yritys sai hyödyllisen mark-kinointityökalun Google AdWords -mainoksesta ja sen ylläpito on kannattavaa sekä sitä tulisi kehit-tää mahdollisuuksien mukaan. Yrityksen verkkokaupan markkinoinnin kehittämisen kannalta, yrityk-sen kannattaisi suunnitella asiakastyytyväisyystutkimuksen toteuttamista, jotta yritys voisi esimer-kiksi kehittää verkkokauppaa palvelemaan paremmin asiakkaitaan.
Opinnäytetyön tietoperusta rajattiin digitaaliseen markkinointiin sekä sen markkinointikeinoihin ja markkinointikanaviin. Tietoperustassa käsitellään myös sähköistä liiketoimintaa ja brandiviestintää. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, sillä toimintatutkimuksen syklisyys tarjosi par-haimman lähestymistavan markkinointikampanjoiden toteutukseen. Markkinointikampanjoiden avulla oli mahdollista tutkia, onnistuttiinko käytetyillä markkinointikeinoilla parantamaan yrityksen verkkokaupan digitaalista markkinointia.
Opinnäytetyössä arvioitiin markkinointikampanjoiden onnistumista sekä sitä miten käytetyt markki-nointikanavat soveltuivat yrityksen verkkokaupan digitaaliseen markkinointiin. Markkinointikam-panjat olivat onnistuneita, sillä niiden avulla yritys sai lisänäkyvyyttä ja uusia asiakkaita. Tuloksien perusteella Facebook-sivu ja Google AdWords -mainos soveltuivat hyvin yrityksen verkkokaupan digitaaliseen markkinointiin.
Yrityksen kannattaa hyödyntää Facebook-sivuaan myös jatkossa markkinointikampanjoissaan, sillä se toimii hyvänä markkinointikanavana yritykselle. Tutkimuksen myötä yritys sai hyödyllisen mark-kinointityökalun Google AdWords -mainoksesta ja sen ylläpito on kannattavaa sekä sitä tulisi kehit-tää mahdollisuuksien mukaan. Yrityksen verkkokaupan markkinoinnin kehittämisen kannalta, yrityk-sen kannattaisi suunnitella asiakastyytyväisyystutkimuksen toteuttamista, jotta yritys voisi esimer-kiksi kehittää verkkokauppaa palvelemaan paremmin asiakkaitaan.