Alajärven lukion oppilaiden tiedonhankintataidot
Ala-Piirto, Anni (2012)
Ala-Piirto, Anni
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611817
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, Alajärven lukion oppilaiden tiedonhankintataitoja. Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää olivatko lukion opiskelijat saaneet opetusta peruskoulun aikana tiedonhankinnassa ja kirjaston käytössä. Tavoitteisiin kuului myös tutkia mitä oppilaat ajattelivat omista tiedonhankinnantaidoistaan, millä tasolla ne oikeasti olivat, ja sitä mistä tietoa haetaan niin vapaa-ajan kuin opiskeluidenkin osalta.
Tutkimukseni toteutin kvantitatiivisella menetelmällä internet-kyselylomakkeen avulla. Toteutin tutkimukseni kahdessa eri osassa. Ensimmäisessä osassa teetätin lukion kaikilla opiskelijoilla internet- kyselyn. Toinen osa koostui tiedonhakutehtävistä, jotka teetätin 15 oppilaalla. Tiedonhakutehtävien lisäksi samat oppilaat vastasivat muutamaan kysymykseen tehtävien teon aiheuttamista tuntemuksista ja ongelmista. Koko lukiolle toteutettuun kyselyyn vastasi yhteensä 136 oppilasta. Kysely toteutettiin syksyllä 2011, jolloin kyselyyn saatiin mukaan myös lukion abiturientit.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että suurin osa opiskelijoista on saanut tiedonhaun- ja kirjastonkäytön opetusta peruskoulun aikana, mutta lukion osalta opetus oli jäänyt vähemmälle. Oppilaista suurin osa ei ollut kokenut hyötyä kirjastonkäytön opetuksesta, sen sijaan tiedonhaun opetuksen koettiin olleen hyödyllisempää. Nuoret itse arvioivat taitonsa keskinkertaista paremmiksi, mikä on tullut ilmi myös aiemmin nuorille tehdyissä tiedonhankintaan kohdistuneissa tutkimuksissa.
Tutkimukseni toteutin kvantitatiivisella menetelmällä internet-kyselylomakkeen avulla. Toteutin tutkimukseni kahdessa eri osassa. Ensimmäisessä osassa teetätin lukion kaikilla opiskelijoilla internet- kyselyn. Toinen osa koostui tiedonhakutehtävistä, jotka teetätin 15 oppilaalla. Tiedonhakutehtävien lisäksi samat oppilaat vastasivat muutamaan kysymykseen tehtävien teon aiheuttamista tuntemuksista ja ongelmista. Koko lukiolle toteutettuun kyselyyn vastasi yhteensä 136 oppilasta. Kysely toteutettiin syksyllä 2011, jolloin kyselyyn saatiin mukaan myös lukion abiturientit.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että suurin osa opiskelijoista on saanut tiedonhaun- ja kirjastonkäytön opetusta peruskoulun aikana, mutta lukion osalta opetus oli jäänyt vähemmälle. Oppilaista suurin osa ei ollut kokenut hyötyä kirjastonkäytön opetuksesta, sen sijaan tiedonhaun opetuksen koettiin olleen hyödyllisempää. Nuoret itse arvioivat taitonsa keskinkertaista paremmiksi, mikä on tullut ilmi myös aiemmin nuorille tehdyissä tiedonhankintaan kohdistuneissa tutkimuksissa.