Helsinki Comedy Festivalin markkinoinnin seuranta 2009-2011 ja markkinointiviestintäsuunnitelma 2012
Majalahti, Theresa (2012)
Majalahti, Theresa
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611794
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Helsinki Comedy Festivalin (HCF) markkinointia ja sisältää markkinointiviestintäsuunnitelman festivaalille vuodelle 2012 sekä markkinoinnin seurantaa vuosina 2009-2011. Helsinki Comedy Festival lanseerattiin syyskuussa 2009.
Festivaali on nyt järjestetty joka vuosi syyskuussa eli kolmena vuonna tähän mennessä. Kyseessä on ammattilaiskoomikoiden stand up –komiikkapainotteinen
tapahtuma. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa vuodelle 2012 on otettu huomioon festivaalin kehittyminen ja aiempien markkinointimenetelmien teho, jota on osittain mitattu vuonna 2010 tehdyllä markkinointitutkimuksella.
Johtopäätöksinä markkinoinnista ja sen seurannasta voidaan sanoa, että markkinointi on onnistunut lähtökohtaisestikin hyvin ja kustannustehokkaasti. Lanseerauksen jälkeen markkinoinnin tarve on vähentynyt, koska tapahtuma on jo laajalti tunnettu ja viraalimarkkinointi toimii hyvin.
Valitut markkinointikanavat ja –keinot ovat toimineet erinomaisesti. Toki Helsingissä on tapahtumia niin paljon, että potentiaaleja asiakkaita kannattaa muistuttaa tapahtu-masta aina hyvissä ajoin iskevillä kampanjoilla. Uusiakin asiakkaita halutaan mukaan ja heidän tavoittamisekseen tulee kysymykseen esimerkiksi kohdesegmenttien laajennus.
Festivaali on nyt järjestetty joka vuosi syyskuussa eli kolmena vuonna tähän mennessä. Kyseessä on ammattilaiskoomikoiden stand up –komiikkapainotteinen
tapahtuma. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa vuodelle 2012 on otettu huomioon festivaalin kehittyminen ja aiempien markkinointimenetelmien teho, jota on osittain mitattu vuonna 2010 tehdyllä markkinointitutkimuksella.
Johtopäätöksinä markkinoinnista ja sen seurannasta voidaan sanoa, että markkinointi on onnistunut lähtökohtaisestikin hyvin ja kustannustehokkaasti. Lanseerauksen jälkeen markkinoinnin tarve on vähentynyt, koska tapahtuma on jo laajalti tunnettu ja viraalimarkkinointi toimii hyvin.
Valitut markkinointikanavat ja –keinot ovat toimineet erinomaisesti. Toki Helsingissä on tapahtumia niin paljon, että potentiaaleja asiakkaita kannattaa muistuttaa tapahtu-masta aina hyvissä ajoin iskevillä kampanjoilla. Uusiakin asiakkaita halutaan mukaan ja heidän tavoittamisekseen tulee kysymykseen esimerkiksi kohdesegmenttien laajennus.