Keskisuomalaista lähiruokaa ravintolaan
Lepistö, Laura (2012)
Lepistö, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511624
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteina oli selvittää lähiruoan käyttöä ravintolakeittiössä, ravintolan ja lähituotta-jien toimivan yhteistyön edellytyksiä sekä lisätä ravintolan lähiruoan käyttöä etsimällä sopivia uusia lähituottajia. Työn toimeksiantajana oli Pro Ruokakulttuuri -hanke, ja yhteistyötä tehtiin jyväskyläläisen ravintola Pöllöwaarin kanssa.
Kyseessä oli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla ensin ravintola Pöllöwaarin keittiömestaria, Jukka Kyllöstä. Sen jälkeen havainnoitiin Pöllöwaarin keittiöhenkilökunnan työskentelyä ja haastateltiin puhelimitse sekä Pöllöwaarin nykyisiä että potentiaalisia uusia lähituottajia.
Tutkimustulosten mukaan lähiruoan eduiksi koettiin laadukkaat, tuoreet, maukkaat ja lisäaineettomat raaka-aineet, paikallisen pienyrittäjyyden tukeminen sekä lisäarvon tuottaminen asiakkaille. Haasteina mainittiin logistiikkaongelmat, tuotteiden huono saatavuus ja ravintolan ja lähituottajien tietämättömyys toisistaan. Ravintolan ja lähituottajien yhteistyöltä edellytettiin molemminpuolista luottamusta, tuotteiden ehdotonta toimitusvarmuutta ja saatavuutta, erinomaista laatua ja säännöllistä yhteydenpitoa. Yhteistyö hyödytti molempia osapuolia, mutta sillä oli myös omat haasteensa. Aitoja makuja -sivuston kautta löytyi 50 Pöllöwaarin tarpeisiin sopivaa lähituottajaa, joista 34 oli kiinnostunut yhteistyöstä ravintolan kanssa. Heidän tietonsa koottiin Ravintolamme lähituottajat -kokonaisuudeksi, joka luovutettiin ravintola Pöllöwaarin käyttöön.
Lähiruoan käyttöä ravintolassa helpottaa, jos lähiruoan suosiminen lähtee jo yrityksen arvomaailmasta tai strategiasta. Lähiruoan käyttö on helpointa pienille ravintoloille, joissa suositaan sesongin mukaisten raaka-aineiden käyttöä ja tarjotaan pelkästään muutamaa menukokonaisuutta. Lähituottajien ja ravintoloiden yhteistyön lisäämiseksi tuottajien tulisi markkinoida tuotteitaan tehokkaammin ja tehdä enemmän yhteistyötä keskenään. Tutkimustulosten pohjalta syntyivät toimintaohjeet sekä lähiruoan käytöstä kiinnostuneille ravintoloille että lähituottajille, jotka haluavat tarjota tuotteitaan ravintoloille.
Kyseessä oli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla ensin ravintola Pöllöwaarin keittiömestaria, Jukka Kyllöstä. Sen jälkeen havainnoitiin Pöllöwaarin keittiöhenkilökunnan työskentelyä ja haastateltiin puhelimitse sekä Pöllöwaarin nykyisiä että potentiaalisia uusia lähituottajia.
Tutkimustulosten mukaan lähiruoan eduiksi koettiin laadukkaat, tuoreet, maukkaat ja lisäaineettomat raaka-aineet, paikallisen pienyrittäjyyden tukeminen sekä lisäarvon tuottaminen asiakkaille. Haasteina mainittiin logistiikkaongelmat, tuotteiden huono saatavuus ja ravintolan ja lähituottajien tietämättömyys toisistaan. Ravintolan ja lähituottajien yhteistyöltä edellytettiin molemminpuolista luottamusta, tuotteiden ehdotonta toimitusvarmuutta ja saatavuutta, erinomaista laatua ja säännöllistä yhteydenpitoa. Yhteistyö hyödytti molempia osapuolia, mutta sillä oli myös omat haasteensa. Aitoja makuja -sivuston kautta löytyi 50 Pöllöwaarin tarpeisiin sopivaa lähituottajaa, joista 34 oli kiinnostunut yhteistyöstä ravintolan kanssa. Heidän tietonsa koottiin Ravintolamme lähituottajat -kokonaisuudeksi, joka luovutettiin ravintola Pöllöwaarin käyttöön.
Lähiruoan käyttöä ravintolassa helpottaa, jos lähiruoan suosiminen lähtee jo yrityksen arvomaailmasta tai strategiasta. Lähiruoan käyttö on helpointa pienille ravintoloille, joissa suositaan sesongin mukaisten raaka-aineiden käyttöä ja tarjotaan pelkästään muutamaa menukokonaisuutta. Lähituottajien ja ravintoloiden yhteistyön lisäämiseksi tuottajien tulisi markkinoida tuotteitaan tehokkaammin ja tehdä enemmän yhteistyötä keskenään. Tutkimustulosten pohjalta syntyivät toimintaohjeet sekä lähiruoan käytöstä kiinnostuneille ravintoloille että lähituottajille, jotka haluavat tarjota tuotteitaan ravintoloille.