Hiukkasanturin katalyytit
Piirainen, Tomi (2012)
Piirainen, Tomi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611788
Tiivistelmä
Insinöörityö tehtiin Pegasor Oy:lle. Yrityksen toiminta perustuu hiukkasanturien valmistamiseen ja myymiseen. Insinöörityö oli osa hiukkasanturin kehitysprojektia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli määritellä tunnetuista diesel-noenpolttoon käytetyistä katalyyteista tehokkain. Katalyyttien toimivuutta testattiin lämmityskokeilla. Lisäksi katalyytteja tutkittiin konfokaalimikroskooppilla ja SEM/EDX-analyysilla. Koekappaleita valmistettiin kahdesta eri teräslajista tarkoituksena tutkia pohjamateriaalin vaikutusta katalyyttisen pinnoitteen toimintaan.
Työ aloitettiin tekemällä taustatutkimusta katalyyteista ja keräämällä tietoa olemassa olevien katalyyttitutkimuksien pohjalta sekä keskustelemalla suomalaisten noki- ja katalyyttitutkijoiden kanssa. Koekappaleiden materiaalien ja koemenetelmien varmistuttua aloitettiin koekappaleiden valmistus. Koekappaleet pinnoitettiin katalyyteilla atomikerroskasvatus (ALD) -menetelmää hyödyntäen ja noettiin tarkoitusta varten rakennetulla laitteella. Noettuja koekappaleita lämmitettiin tarkoitusta varten rakennetulla lämmityslevyllä. Lämmityskokeista otettujen seurantakuvien avulla luotiin katalyyttien toimivuutta kuvaavat taulukot. Konfokaalimikroskoopilla ja SEM/EDX-analyysilla tarkasteltiin koekappaleiden pintoja, ja näistä tutkimuksista saatiin kuvia ja tulokset taulukoituina.
Työn tuloksena saatiin määriteltyä katalyyttipinnoitteiden toimivuusjärjestys ja kaksi parhaiten toimivaa katalyyttipinnoitetta. Pintojen tarkastelu antoi tärkeää tietoa katalyyttipintojen ominaisuuksista. Lisäksi käytetyllä teräksellä havaittiin olevan vaikutusta katalyyttien toimivuuteen.
Työn tärkeimpänä tuloksena voidaan katsoa ceriumdioksidi (CeO2) -pinnoitteen ja ceriumdioksidi/zirkoniumdioksidi (CeO20,75/ZrO20,25) -pinnoitteen olevan kaksi toimivinta katalyyttia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli määritellä tunnetuista diesel-noenpolttoon käytetyistä katalyyteista tehokkain. Katalyyttien toimivuutta testattiin lämmityskokeilla. Lisäksi katalyytteja tutkittiin konfokaalimikroskooppilla ja SEM/EDX-analyysilla. Koekappaleita valmistettiin kahdesta eri teräslajista tarkoituksena tutkia pohjamateriaalin vaikutusta katalyyttisen pinnoitteen toimintaan.
Työ aloitettiin tekemällä taustatutkimusta katalyyteista ja keräämällä tietoa olemassa olevien katalyyttitutkimuksien pohjalta sekä keskustelemalla suomalaisten noki- ja katalyyttitutkijoiden kanssa. Koekappaleiden materiaalien ja koemenetelmien varmistuttua aloitettiin koekappaleiden valmistus. Koekappaleet pinnoitettiin katalyyteilla atomikerroskasvatus (ALD) -menetelmää hyödyntäen ja noettiin tarkoitusta varten rakennetulla laitteella. Noettuja koekappaleita lämmitettiin tarkoitusta varten rakennetulla lämmityslevyllä. Lämmityskokeista otettujen seurantakuvien avulla luotiin katalyyttien toimivuutta kuvaavat taulukot. Konfokaalimikroskoopilla ja SEM/EDX-analyysilla tarkasteltiin koekappaleiden pintoja, ja näistä tutkimuksista saatiin kuvia ja tulokset taulukoituina.
Työn tuloksena saatiin määriteltyä katalyyttipinnoitteiden toimivuusjärjestys ja kaksi parhaiten toimivaa katalyyttipinnoitetta. Pintojen tarkastelu antoi tärkeää tietoa katalyyttipintojen ominaisuuksista. Lisäksi käytetyllä teräksellä havaittiin olevan vaikutusta katalyyttien toimivuuteen.
Työn tärkeimpänä tuloksena voidaan katsoa ceriumdioksidi (CeO2) -pinnoitteen ja ceriumdioksidi/zirkoniumdioksidi (CeO20,75/ZrO20,25) -pinnoitteen olevan kaksi toimivinta katalyyttia.