Dokumentaation kehitystyö : osteopaatin kliininen päättely kirjaamiskäytännöissä
Väänänen, Jouni (2012)
Väänänen, Jouni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188787
Tiivistelmä
Kliinistä päättelyä pidetään elintärkeänä osana kliinistä toimintaa. Osteopatiassa esiintyvän kliinisen päättelyn piirteet tunnetaan kuitenkin vielä huonosti. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata kirjallisuuteen perustuen, mitä ja millaista on osteopaatin kliininen päättely ja miten sen tulisi näkyä hoidon dokumentaatiossa Metropolia Ammattikorkeakoulun opetusklinikalla. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda osteopaattiopiskelijan kliininen päättelyprosessi näkyväksi hoidon kirjaamisessa. Tähän pyritään kehittämällä dokumentoinnin käytäntöä. Kehitystyössä pyritään hyödyntämään tiedon tallettamiseen käytettävän potilasasiakirjan ulkoasua opiskelijan kliinisen päättelyprosessin ohjaamisessa ja esiintuomisessa. Työ on tarpeellinen opiskelijoiden kliinisen päättelykyvyn arvioinnissa havaittujen vaikeuksien vuoksi. Opinnäytetyössä kuvaillaan kirjallisuuteen viitaten potilasasiakirjojen lainsäädäntöä ja osteopaateille annettuja suosituksia, osteopatian filosofiaa, teoriaa ja hoitomalleja, sekä kliinisen päättelyn määritelmiä ja piirteitä. Yhteenvedossa teoreettisesta perustasta muodostetaan synteesi, johon kehitystyön ratkaisut perustuvat. Loppuosan opinnäytetyöstä muodostaa kuvaus dokumentoinnin kehittämisestä. Dokumentaation kehitystyö toteutettiin ajanjaksolla kevät 2010 – kevät 2012. Valmis potilasasiakirjamalli esiteltiin keväällä 2012 ja otettiin käyttöön Metropolian opetusklinikalla. Käyttäjäyhteisö osallistui dokumentaation menetelmän ja potilasasiakirjan prototyypin kehittämistyöhön aktiivisesti koko prosessin ajan. Palautteen keräämisen, arvioinnin ja koekäytön syklejä oli useita, käyttäjäpalaute kerättiin suullisena ja analysoitiin dialogin kautta. Asiakirjamalli ohjaa opiskelijaa kirjaamaan potilaan haastattelun perusteella muodostamansa hypoteesit tilanteesta edeten lineaarisesti hypoteesien koettelun kautta diagnoosiin ja potilaan tarpeet huomioivaan hoitosuunnitelmaan. Koska kehittäminen perustui Metropolia Ammattikorkeakoulun osteopatian opetussuunnitelmaan, se ei ole sellaisenaan yleistettävissä koskemaan kaikkia osteopatiaa opettavia kouluja.