Työhyvinvointi - avain yrityksen menestykseen
Räsänen, Anna (2012)
Räsänen, Anna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511741
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Työhyvinvointi on noussut yhdeksi merkittävimmistä tekijöistä yrityksen menestymisen kannalta. Työelämän muuttumisen myötä työhyvinvointiin on yrityksissä syytä kiinnittää huomiota yhä enemmän.
Tutkimuksessa pohdittiin keinoja Etelä-Savon alueella toimivan Osuuskauppa Suur-Savon työhyvinvoinnin kehittämiseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Haastattelujen tarkoituksena oli selvittää Osuuskauppa Suur-Savossa käytössä olevat työhyvinvoinnin seurantamenetelmät ja pohtia niiden merkitystä työhyvinvoinnille. Tavoitteena oli selvittää, millä tavalla näitä seurantakeinoja voitaisiin parantaa sekä pohtia minkälaisia vaikutuksia sillä olisi yrityksen työhyvinvointiin tulevaisuudessa. Työyhteisötutkimuksen tuloksia vuosilta 2009-2011 käytettiin myös pohjatietona arvioitaessa työhyvinvoinnin nykytilaa.
Tutkimuksen teoreettisessa osiossa keskityttiin tuomaan työhyvinvointia esiin enemmänkin yrityksen kilpailuetuna kuin kustannuksena. Siinä korostettiin myös aineettoman pääoman merkitystä yrityksen yhtenä tärkeimpänä voimavarana. Opinnäytetyössä tuotiin esiin myös johtamisen ja esimiestyön merkitystä työhyvinvoinnille.
Merkittävimpinä työhyvinvointiin vaikuttavina tekijöinä yrityksessä pidettiin pitkistä poissaoloista aiheutuneita negatiivisia vaikutuksia, joiden tarkempi seuranta nousikin esiin tulevaisuuden kehityskohteena. Tärkeimmiksi tekijöiksi työhyvinvoinnin kehittämisessä määriteltiin myös jatkuva seuranta sekä aktiivinen vuorovaikutus esimiehen ja alaisen välillä.
Työhyvinvointi on noussut yhdeksi merkittävimmistä tekijöistä yrityksen menestymisen kannalta. Työelämän muuttumisen myötä työhyvinvointiin on yrityksissä syytä kiinnittää huomiota yhä enemmän.
Tutkimuksessa pohdittiin keinoja Etelä-Savon alueella toimivan Osuuskauppa Suur-Savon työhyvinvoinnin kehittämiseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Haastattelujen tarkoituksena oli selvittää Osuuskauppa Suur-Savossa käytössä olevat työhyvinvoinnin seurantamenetelmät ja pohtia niiden merkitystä työhyvinvoinnille. Tavoitteena oli selvittää, millä tavalla näitä seurantakeinoja voitaisiin parantaa sekä pohtia minkälaisia vaikutuksia sillä olisi yrityksen työhyvinvointiin tulevaisuudessa. Työyhteisötutkimuksen tuloksia vuosilta 2009-2011 käytettiin myös pohjatietona arvioitaessa työhyvinvoinnin nykytilaa.
Tutkimuksen teoreettisessa osiossa keskityttiin tuomaan työhyvinvointia esiin enemmänkin yrityksen kilpailuetuna kuin kustannuksena. Siinä korostettiin myös aineettoman pääoman merkitystä yrityksen yhtenä tärkeimpänä voimavarana. Opinnäytetyössä tuotiin esiin myös johtamisen ja esimiestyön merkitystä työhyvinvoinnille.
Merkittävimpinä työhyvinvointiin vaikuttavina tekijöinä yrityksessä pidettiin pitkistä poissaoloista aiheutuneita negatiivisia vaikutuksia, joiden tarkempi seuranta nousikin esiin tulevaisuuden kehityskohteena. Tärkeimmiksi tekijöiksi työhyvinvoinnin kehittämisessä määriteltiin myös jatkuva seuranta sekä aktiivinen vuorovaikutus esimiehen ja alaisen välillä.