Ammatillisen kehittymisen jäljillä : Kyselytutkimus Tampereen aikuiskoulutuskeskuksen työntekijöille osaamisen kehittämisestä
Hakkarainen, Merja (2012)
Hakkarainen, Merja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511690
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Tampereen aikuiskoulutuskeskuksen kouluttajien kouluttautumista sekä heidän motivaatiotaan oppia uutta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tämän opinnäytetyön viitekehys muotoutui Jyväskylän ammattikorkeakoulun oppimisen metodeja noudattaen. Teoreettisessa viitekehyksessä kävin läpi oppimista eri näkökulmista, motivaatiota sekä ikäjohtamista. Opinnäytetyön aineisto kerättiin Tampereen aikuiskoulutuskeskuksen henkilöstön kyselytutkimuksella, jossa selvitettiin heidän halukkuuttaan osallistua koulutuksiin. Kysely suoritettiin maaliskuussa 2012. Kyselylomakkeita lähetettiin 84 kappaletta ja vastanneita oli 55 kappaletta. Vastausprosentti oli siis 65,5%. Tuloksia kuvataan tässä opinnäytetyössä sanallisesti ja erilaisten taulukoiden avulla.
Tuloksista selvisi, että valtaosa työntekijöistä, ikään katsomatta, ovat motivoituneita kouluttautumaan. He suosisivat lyhyitä omaan alaan liittyviä koulutuksia. Työntekijät päivittävät omaa osaamistaan ammattikirjallisuudella sekä työelämäyhteistyöllä. Uuden oppiminen auttoi motivoitumaan ja samalla selvisi, ettei esimiehen kannustaminen kouluttautumaan lisännyt työntekijöiden halua oppia uutta. Kouluttautumisen jälkeen tiedon jakamisen todettiin olevan hajanaista ja tiedonjakamiseen toivottiin selkeää ajankohtaa. Samalla toivottiin parempaa osaamisen jakamista yli toimialojen.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tämän opinnäytetyön viitekehys muotoutui Jyväskylän ammattikorkeakoulun oppimisen metodeja noudattaen. Teoreettisessa viitekehyksessä kävin läpi oppimista eri näkökulmista, motivaatiota sekä ikäjohtamista. Opinnäytetyön aineisto kerättiin Tampereen aikuiskoulutuskeskuksen henkilöstön kyselytutkimuksella, jossa selvitettiin heidän halukkuuttaan osallistua koulutuksiin. Kysely suoritettiin maaliskuussa 2012. Kyselylomakkeita lähetettiin 84 kappaletta ja vastanneita oli 55 kappaletta. Vastausprosentti oli siis 65,5%. Tuloksia kuvataan tässä opinnäytetyössä sanallisesti ja erilaisten taulukoiden avulla.
Tuloksista selvisi, että valtaosa työntekijöistä, ikään katsomatta, ovat motivoituneita kouluttautumaan. He suosisivat lyhyitä omaan alaan liittyviä koulutuksia. Työntekijät päivittävät omaa osaamistaan ammattikirjallisuudella sekä työelämäyhteistyöllä. Uuden oppiminen auttoi motivoitumaan ja samalla selvisi, ettei esimiehen kannustaminen kouluttautumaan lisännyt työntekijöiden halua oppia uutta. Kouluttautumisen jälkeen tiedon jakamisen todettiin olevan hajanaista ja tiedonjakamiseen toivottiin selkeää ajankohtaa. Samalla toivottiin parempaa osaamisen jakamista yli toimialojen.