Vanhempien kokemusten arviointia ADHD-liiton perhekoulusta Tuusulassa : -haastavasti käyttäytyvien lasten vanhempien vertaistukiryhmä
Koskenmäki, Sari (2009)
Koskenmäki, Sari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911025251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911025251
Tiivistelmä
Koskenmäki, Sari. Haastavasti käyttäytyvien lasten vanhempien kokemuksia heille suunnatusta Perhekoulun vertaistukiryhmästä. Järvenpää, syksy 2009, 40s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaista tukea vanhemmat saivat perhekoulusta ja miten se vaikuttaa heidän arkeen. Perhekoulun tarkoituksena on vaikuttaa vanhempi-en ja heidän lasten väliseen vuorovaikutukseen ja tätä kautta lapsen käytökseen.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja sen aineisto koostuu kuudesta haastavasti käyt-täytyvän vanhempien haastattelusta, jotka osallistuivat Tuusulassa järjestettävään perhekou-luun. Haastattelu muotona oli teemahaastattelu. Aineiston keruu toteutettiin syksyllä 2008.
Tutkimuksesta voidaan todeta, että perhekoulu on toimiva ja hyväksi koettu tukimuoto. Tutkimuksesta selvisi, että vanhempien saama tieto lapsen käytöksestä ja vanhempien ym-märryksen lisääntyminen on parantanut lasten ja vanhempien välistä vuorovaikutusta. Van-hemmat ovat oppineet erilaisia ja hyödyllisiä toimintamalleja. Myös vanhempien itsetunto on vahvistunut, mikä näyttäytyy lapsen kanssa tapahtuvien ongelmatilanteiden parempana hallintana. Vanhemmille suunnattua perhekoulua tulisi järjestää jatkossakin. Vanhemmat myös toivoivat, että he olisivat päässeet näkemään lastensa toimintaa lasten ryhmästä.
Tutkimustulosten mukaan vertaisryhmiin osallistuneet vanhemmat saivat ryhmästä tukea vanhemmuuteen ja arjessa jaksamiseen. Ryhmästä vanhemmat saivat tukea, tietoa ja heillä oli paikka, jossa he voivat esittää kysymyksiä. Yhteiset keskustelut muiden vanhempien kanssa antoivat vertaistukea ja voimavaroja vanhemmille vanhempana olemiseen.
Asiasanat: varhainen vuorovaikutus, vanhemmuus, vertaistuki, perhekoulu ja ADHD
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaista tukea vanhemmat saivat perhekoulusta ja miten se vaikuttaa heidän arkeen. Perhekoulun tarkoituksena on vaikuttaa vanhempi-en ja heidän lasten väliseen vuorovaikutukseen ja tätä kautta lapsen käytökseen.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja sen aineisto koostuu kuudesta haastavasti käyt-täytyvän vanhempien haastattelusta, jotka osallistuivat Tuusulassa järjestettävään perhekou-luun. Haastattelu muotona oli teemahaastattelu. Aineiston keruu toteutettiin syksyllä 2008.
Tutkimuksesta voidaan todeta, että perhekoulu on toimiva ja hyväksi koettu tukimuoto. Tutkimuksesta selvisi, että vanhempien saama tieto lapsen käytöksestä ja vanhempien ym-märryksen lisääntyminen on parantanut lasten ja vanhempien välistä vuorovaikutusta. Van-hemmat ovat oppineet erilaisia ja hyödyllisiä toimintamalleja. Myös vanhempien itsetunto on vahvistunut, mikä näyttäytyy lapsen kanssa tapahtuvien ongelmatilanteiden parempana hallintana. Vanhemmille suunnattua perhekoulua tulisi järjestää jatkossakin. Vanhemmat myös toivoivat, että he olisivat päässeet näkemään lastensa toimintaa lasten ryhmästä.
Tutkimustulosten mukaan vertaisryhmiin osallistuneet vanhemmat saivat ryhmästä tukea vanhemmuuteen ja arjessa jaksamiseen. Ryhmästä vanhemmat saivat tukea, tietoa ja heillä oli paikka, jossa he voivat esittää kysymyksiä. Yhteiset keskustelut muiden vanhempien kanssa antoivat vertaistukea ja voimavaroja vanhemmille vanhempana olemiseen.
Asiasanat: varhainen vuorovaikutus, vanhemmuus, vertaistuki, perhekoulu ja ADHD