Osuuskauppa Keulan asiakastoimikuntien toiminnan kehittäminen
Aaltonen, Anne-Mari (2009)
Aaltonen, Anne-Mari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910305219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910305219
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa, miten asiakastoimikuntien toimintaa voitaisiin kehittää kohdeyrityksessä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää sekä asiakastoimikuntien jäsenten että näiden toimipaikkojen esimiesten mielipiteitä siitä, miten asiakastoimikunnat tällä hetkellä toimivat ja miten niitä hyödynnetään. Tämän perusteella annettiin suosituksia asiakastoimikuntien toiminnan kehittämiseksi. Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin vuorovaikutusta asiakaskohtaamisissa ja erityisesti asiakaspalautetta. Lisäksi teoriaosassa käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä ja asiakasuskollisuutta. Empiirisessä osassa käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Kyselylomakkeita jaettiin yhteensä 57, joista 16 lähetettiin esimiehille ja 41 asiakastoimikuntien jäsenille. Kyselyistä palautui 13 esimieheltä ja 25 asiakastoimikunnan jäseneltä. Kyselylomakkeiden vastausten perusteella analysoitiin sekä esimiesten että asiakastoimikunnan jäsenten käsitystä asiakastoimikuntien tämän hetkisestä toimivuudesta sekä kartoitettiin mahdollisia puutteita ja kehitysehdotuksia. Esimiehiltä ja asiakastoimikunnan jäseniltä saatuja tietoja vertailtiin. Tällä tavoin pystyttiin tarkastelemaan kokemuksia ja mielipiteitä kahdesta eri näkökulmasta. Tutkimuksen tulokset tukevat OK Keulan asiakastoimikuntien toiminnan kehittämistä. Sekä asiakastoimikuntien jäsenet että esimiehet toivoivat enemmän aktiivisuutta ja yhteistyön lisäämistä. Tutkimuksessa kävi ilmi myös, että asiakastoimikuntien jäsenet kaipaisivat enemmän opastusta. Molemmat osapuolet toivoivat selkeitä toimintaohjeita sekä yhteisiä pelisääntöjä. Lisäksi OK Keulan kannattaisi tiedottaa asiakkaille ja henkilökunnalleen nykyistä enemmän asiakastoimikuntien toiminnasta. Tutkimukseen osallistuneet OK Keulan asiakastoimikuntien jäsenet sekä toimipaikkojen esimiehet suhtautuvat pääasiassa positiivisesti yhteistyöhön ja ovat halukkaita kehittämään sitä. Tämä olisi erittäin tärkeää sekä asiakkaiden että henkilöstön kannalta, sillä asiakastoimikunnan tarkoitus on edustaa alueensa asiakaskuntaa, tukea kaupallista toimintaa ja vahvistaa koko S-ryhmän mielikuvaa. Yhteistyötä toimipaikkojen ja niiden asiakastoimikuntien välillä tulisi tukea ja kannustaa molempien toimintaa.