Vaarallisten aineiden ajolupien hallinnointijärjestelmän muutosten vaikutukset tieliikenneturvallisuuteen
Lahti, Taru (2012)
Lahti, Taru
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111150
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten vaarallisten aineiden ajolupien hallinnoinnin tietojärjestelmässä toteutetut muutokset vaikuttavat konkreettisesti tieliikenneturvallisuuteen. Tutkimusta tehdään Liikenteen turvallisuusviraston (Trafi) näkökulmasta. Tutkimuskohde on vaarallisten aineiden ajolupien hallinnoinnin sisältävä tietojärjestelmä. Tutkimuskohdetta lähestytään Trafin tehtävän, liikennejärjestelmän turvallisuuden kehittäminen, näkökulmasta. Tämän tutkimuksen pohjalla on aiempi tutkimus: Tieliikenneturvallisuuteen vaikuttavat tekijät, jonka tuloksia hyödynnetään lähtökohtana ja kirjallisuustutkimusosassa.
Päätutkimuskysymys on seuraava: Miten vaarallisten aineiden ajolupien hallinnoinnin tietojärjestelmässä toteutetut muutokset vaikuttavat konkreettisesti tieliikenneturvallisuuteen? Tutkimuksen ensimmäinen osatavoite on todentaa ja kuvata yhteys liikenneturvallisuuden kehittämistehtävän ja vaarallisten aineiden ajolupiin liittyvien tietojärjestelmämuutosten välillä. Tämän jälkeen etsitään konkreettisia vaikutuksia, joita kyseisillä tietojärjestelmämuutoksilla on tieliikenneturvallisuuteen. Laatuajattelun näkökulmasta aihetta lähestytään tarkastelemalla voiko järjestelmää parantavilla muutoksilla olla merkitystä prosessin laatuun ja sitä kautta tieliikenneturvallisuuteen. Rinnakkaisvertailua muihin tutkimuksiin ei ole voitu tehdä, sillä vastaavia julkisia tutkimuksia ei ole tehty.
Tietojärjestelmät on rakennettu palvelemaan prosessia, kuten esimerkiksi vaarallisten aineiden ajolupien myöntämistä. Prosessin ja toiminnan lähtökohteiden muuttuessa tulee tietojär-jestelmääkin muuttaa. Lähtökohdat Trafin uusien tietojärjestelmien rakentamiselle olivat vanhentuvan järjestelmän päivittäminen uudempaan ja käyttövarmuudeltaan parempaan, integroituun järjestelmään sekä lakimuutosten aiheuttamat muutokset prosesseissa.
Tutkimuksessa käytetään analysointiyksikkönä onnettomuuksien lukumääriä. Onnettomuudet johtuvat tieliikenneturvallisuustekijöistä, joko yhdestä tekijästä tai yleensä useamman tekijän summasta. Onnettomuudet, joista tehdään ilmoitus vakuutusyhtiölle tai tulevat poliisin tietoon, kirjataan ja niistä koostetaan hyvinkin kattavia tilastoja. Tietojärjestelmän muutoksia tutkittaessa käsitellään prosessin laadun paranemista käyttövarmuuden ominaisuuksien näkökulmasta. Laadun paranemista voitaisiin todentaa myös esimerkiksi poliisin tilastoilla, joissa seurataan ilman ADR-ajolupaa suoritettujen vaarallisten aineiden kuljetusten vähenemisellä. Tällaisia valmiita tilastoja ei kuitenkaan ole tilastokeskukselta, ainakaan julkisesti, saatavilla.
Tutkimusidea syntyi, kun tutkija pohti omia vaikutusmahdollisuuksiaan viraston kehitystehtävän suorittamiseen omalla työpanoksellaan. Tutkimusaihe esitettiin Trafissa, jossa aihe hyväksyttiin. Tutkimusta ja sen tuloksia voidaan Trafissa hyödyntää jatkossa tietojärjestelmäkehityksessä. Tutkimus on hyvin keskitetty suppeaan kohteeseen, mutta tausta-ajatuksena on huomioida tietojärjestelmien muutosten vaikutukset sekä prosessin laadun parantajana että prosessin palvelijana.
Päätutkimuskysymys on seuraava: Miten vaarallisten aineiden ajolupien hallinnoinnin tietojärjestelmässä toteutetut muutokset vaikuttavat konkreettisesti tieliikenneturvallisuuteen? Tutkimuksen ensimmäinen osatavoite on todentaa ja kuvata yhteys liikenneturvallisuuden kehittämistehtävän ja vaarallisten aineiden ajolupiin liittyvien tietojärjestelmämuutosten välillä. Tämän jälkeen etsitään konkreettisia vaikutuksia, joita kyseisillä tietojärjestelmämuutoksilla on tieliikenneturvallisuuteen. Laatuajattelun näkökulmasta aihetta lähestytään tarkastelemalla voiko järjestelmää parantavilla muutoksilla olla merkitystä prosessin laatuun ja sitä kautta tieliikenneturvallisuuteen. Rinnakkaisvertailua muihin tutkimuksiin ei ole voitu tehdä, sillä vastaavia julkisia tutkimuksia ei ole tehty.
Tietojärjestelmät on rakennettu palvelemaan prosessia, kuten esimerkiksi vaarallisten aineiden ajolupien myöntämistä. Prosessin ja toiminnan lähtökohteiden muuttuessa tulee tietojär-jestelmääkin muuttaa. Lähtökohdat Trafin uusien tietojärjestelmien rakentamiselle olivat vanhentuvan järjestelmän päivittäminen uudempaan ja käyttövarmuudeltaan parempaan, integroituun järjestelmään sekä lakimuutosten aiheuttamat muutokset prosesseissa.
Tutkimuksessa käytetään analysointiyksikkönä onnettomuuksien lukumääriä. Onnettomuudet johtuvat tieliikenneturvallisuustekijöistä, joko yhdestä tekijästä tai yleensä useamman tekijän summasta. Onnettomuudet, joista tehdään ilmoitus vakuutusyhtiölle tai tulevat poliisin tietoon, kirjataan ja niistä koostetaan hyvinkin kattavia tilastoja. Tietojärjestelmän muutoksia tutkittaessa käsitellään prosessin laadun paranemista käyttövarmuuden ominaisuuksien näkökulmasta. Laadun paranemista voitaisiin todentaa myös esimerkiksi poliisin tilastoilla, joissa seurataan ilman ADR-ajolupaa suoritettujen vaarallisten aineiden kuljetusten vähenemisellä. Tällaisia valmiita tilastoja ei kuitenkaan ole tilastokeskukselta, ainakaan julkisesti, saatavilla.
Tutkimusidea syntyi, kun tutkija pohti omia vaikutusmahdollisuuksiaan viraston kehitystehtävän suorittamiseen omalla työpanoksellaan. Tutkimusaihe esitettiin Trafissa, jossa aihe hyväksyttiin. Tutkimusta ja sen tuloksia voidaan Trafissa hyödyntää jatkossa tietojärjestelmäkehityksessä. Tutkimus on hyvin keskitetty suppeaan kohteeseen, mutta tausta-ajatuksena on huomioida tietojärjestelmien muutosten vaikutukset sekä prosessin laadun parantajana että prosessin palvelijana.