Opiskelijoiden henkilökohtainen valmistautuminen ohjattuun harjoitteluun
Suortti, Ilkka (2012)
Suortti, Ilkka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411437
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Kymenlaakson ammattikorkeakoulun merikapteeniopiskeli-joiden henkilökohtaista valmistautumista ohjattuun harjoitteluun.
Kohderyhmäksi valittiin Kymenlaakson ammattikorkeakoulun opiskelijat, jotka olivat käyneet vahtiperämiesharjoittelussa. Työn tarkoituksena oli tutkia opiskelijoita, minkä johdosta työstä rajattiin pois ohjatun harjoittelun muut osapuolet.
Työn aineisto kerättiin käyttämällä kyselylomaketta, jossa opiskelijoita pyydettiin vas-taamaan numeerisiin ja kirjallisiin kysymyksiin. Työn teoreettisen taustan muodostaa STCW -yleissopimus, jonka säädöksien ja suosituksien perusteella harjoittelujärjes-telmä on luotu. Työssä on käytetty tukevana teoriana myös aikaisempia tutkimuksia ohjatusta harjoittelusta.
Tutkimusongelmiin saatiin vastauksia, joista voidaan päätellä, että Kymenlaakson ammattikorkeakoulun merikapteeniopiskelijoilla on puutteita harjoitteluun valmistu-misessaan. Opiskelijat pitävät vaikeana ohjattuun harjoitteluun valmistautumista, koska harjoittelu suoritetaan lähes poikkeuksetta työsuhteessa. Tämän lisäksi opiskelijoilla on vähän tietoa ohjattuun harjoitteluun liittyvästä ohjeistuksesta ja kokevat ohjatun harjoittelun perehdytyksen puutteelliseksi. Harjoittelun osapuolien välillä on vain vä-hän yhteistyötä ja kommunikaatioita.
Opiskelijoiden tulisi saada enemmän tietoa ohjatusta harjoittelusta. Harjoittelun suo-rittamista voisi tehostaa luomalla harjoittelijoille valmiita keinoja, miten harjoittelua voisi laivalla suorittaa työn ohessa. Opiskelijat tarvitset enemmän tukea vahtiperä-miesharjoittelun yhteydessä.
Kohderyhmäksi valittiin Kymenlaakson ammattikorkeakoulun opiskelijat, jotka olivat käyneet vahtiperämiesharjoittelussa. Työn tarkoituksena oli tutkia opiskelijoita, minkä johdosta työstä rajattiin pois ohjatun harjoittelun muut osapuolet.
Työn aineisto kerättiin käyttämällä kyselylomaketta, jossa opiskelijoita pyydettiin vas-taamaan numeerisiin ja kirjallisiin kysymyksiin. Työn teoreettisen taustan muodostaa STCW -yleissopimus, jonka säädöksien ja suosituksien perusteella harjoittelujärjes-telmä on luotu. Työssä on käytetty tukevana teoriana myös aikaisempia tutkimuksia ohjatusta harjoittelusta.
Tutkimusongelmiin saatiin vastauksia, joista voidaan päätellä, että Kymenlaakson ammattikorkeakoulun merikapteeniopiskelijoilla on puutteita harjoitteluun valmistu-misessaan. Opiskelijat pitävät vaikeana ohjattuun harjoitteluun valmistautumista, koska harjoittelu suoritetaan lähes poikkeuksetta työsuhteessa. Tämän lisäksi opiskelijoilla on vähän tietoa ohjattuun harjoitteluun liittyvästä ohjeistuksesta ja kokevat ohjatun harjoittelun perehdytyksen puutteelliseksi. Harjoittelun osapuolien välillä on vain vä-hän yhteistyötä ja kommunikaatioita.
Opiskelijoiden tulisi saada enemmän tietoa ohjatusta harjoittelusta. Harjoittelun suo-rittamista voisi tehostaa luomalla harjoittelijoille valmiita keinoja, miten harjoittelua voisi laivalla suorittaa työn ohessa. Opiskelijat tarvitset enemmän tukea vahtiperä-miesharjoittelun yhteydessä.