Pienen Suomalaisen Balettiseurueen yleisötyön kehittäminen kouluissa 2010-2011
Lindholm, Tuija (2012)
Lindholm, Tuija
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810238
Tiivistelmä
Toimintatutkimuksen tarkoitus oli aloittaa Pienen Suomalaisen Balettiseurueen yleisötyö kouluissa ja kehittää siitä osa tanssiryhmän toimintaa.
Kehittämishanke toteutettiin 2010-2011.
Pieni Suomalainen Balettiseurue aloitti toimintansa 2009. Sen tanssijoilla on klassisen baletin koulutus. Tanssiryhmällä on nykyään 2-3 ensi-iltaa vuodessa. Se toimii edelleen produktiokohtaisesti, mutta on lisännyt toimintaansa voimakkaasti tutkimusjakson aikana.
Kehittämishanke aloitettiin useilla tanssityöpajoilla helsinkiläisessä peruskoulussa syksyn 2010 aikana ja jatkettiin esitysten ja tanssityöpajojen erilaisilla versioilla kevään 2011 aikana muissa kouluissa. Helsingin lisäksi aloitettiin kierutetoiminta Lahdessa, Kouvolassa, Vantaalla ja Porvoossa.
Hankkeen aikana tanssiryhmä ehti kokeilla viittä erilaista yhdistelmää työpajoja ja esityksiä.
Tanssiryhmän tuottaja oli toimintatutkimuksen tutkijana, haastattelijana ja havainnoitsijana.
Samaan aikaan kun toimittiin, tutkittiin miten työpajat ja esitykset täyttävät koulun kulttuurikasvatus tavoitteet. Toiminnan laadun tutkimisessa apuna käytettiin SurveyMonkey- kyselykaavakkeita.
Myös opettajat ja oppilaat saivat arvioida toimintaa. Molempien mielestä toiminta täytti tavoitteet.
Yleisötyöllä on mahdollista lisätä tanssiryhmän esityksiä, yleisöjä ja rahoitusta.
Kehittämishanke toteutettiin 2010-2011.
Pieni Suomalainen Balettiseurue aloitti toimintansa 2009. Sen tanssijoilla on klassisen baletin koulutus. Tanssiryhmällä on nykyään 2-3 ensi-iltaa vuodessa. Se toimii edelleen produktiokohtaisesti, mutta on lisännyt toimintaansa voimakkaasti tutkimusjakson aikana.
Kehittämishanke aloitettiin useilla tanssityöpajoilla helsinkiläisessä peruskoulussa syksyn 2010 aikana ja jatkettiin esitysten ja tanssityöpajojen erilaisilla versioilla kevään 2011 aikana muissa kouluissa. Helsingin lisäksi aloitettiin kierutetoiminta Lahdessa, Kouvolassa, Vantaalla ja Porvoossa.
Hankkeen aikana tanssiryhmä ehti kokeilla viittä erilaista yhdistelmää työpajoja ja esityksiä.
Tanssiryhmän tuottaja oli toimintatutkimuksen tutkijana, haastattelijana ja havainnoitsijana.
Samaan aikaan kun toimittiin, tutkittiin miten työpajat ja esitykset täyttävät koulun kulttuurikasvatus tavoitteet. Toiminnan laadun tutkimisessa apuna käytettiin SurveyMonkey- kyselykaavakkeita.
Myös opettajat ja oppilaat saivat arvioida toimintaa. Molempien mielestä toiminta täytti tavoitteet.
Yleisötyöllä on mahdollista lisätä tanssiryhmän esityksiä, yleisöjä ja rahoitusta.