Kunnan palvelutuotannon kehittäminen: Case Varkaus
Patja, Ritva (2012)
Patja, Ritva
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111277
Tiivistelmä
Kuntasektorilla on ollut pitkään havaittavissa siirtymistä markkinasuuntautuneisiin toteuttamisvaihtoehtoihin. Kilpailuttaminen ja ulkoistaminen ovat nousseet viime vuosina täydentämään ja tehostamaan kunnan palvelutuotannon toimintaa. Varkauden kaupungin kunnallisteknisen palvelutuotannon ulkoistaminen on tähän saakka Suomen suurin toteutunut ulkoistamishanke kuntien teknisessä toimessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Varkauden kaupungin teknisen palvelutuotannon ulkoistamisen onnistumiseen vaikuttaneet keskeiset syyt ja kehittämisen kohteet. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksen keinoin sähköisenä kyselytutkimuksena Varkauden kaupungin teknisen toimen tilaajaorganisaatiolle. Tutkimusta täydennettiin kohdehenkilön haastattelulla.
Opinnäytetyön tuloksissa nousi esille ulkoistamisen onnistumista tukevat menestystekijät ja palvelutuotannon johtamiseen liittyvät kehittämisen kohteet. Tulosten pohjalta esitettiin kehittämisehdotukset toimintamallissa huomioitaviin asioihin. Kehitystyön kulmakiviksi rakentuivat joustavuus, osapuolten välinen luottamus ja vuorovaikutuksellinen yhteistyö. Jatkotutkimuksissa olisi mielenkiintoista selvittää tiedonkulun kehittämistä organisaatiorajat ylittäviin käytäntöihin ja sähköisen vuorovaikutuskanavan käyttöönottoa palvelutuotannon johtamisessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Varkauden kaupungin teknisen palvelutuotannon ulkoistamisen onnistumiseen vaikuttaneet keskeiset syyt ja kehittämisen kohteet. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksen keinoin sähköisenä kyselytutkimuksena Varkauden kaupungin teknisen toimen tilaajaorganisaatiolle. Tutkimusta täydennettiin kohdehenkilön haastattelulla.
Opinnäytetyön tuloksissa nousi esille ulkoistamisen onnistumista tukevat menestystekijät ja palvelutuotannon johtamiseen liittyvät kehittämisen kohteet. Tulosten pohjalta esitettiin kehittämisehdotukset toimintamallissa huomioitaviin asioihin. Kehitystyön kulmakiviksi rakentuivat joustavuus, osapuolten välinen luottamus ja vuorovaikutuksellinen yhteistyö. Jatkotutkimuksissa olisi mielenkiintoista selvittää tiedonkulun kehittämistä organisaatiorajat ylittäviin käytäntöihin ja sähköisen vuorovaikutuskanavan käyttöönottoa palvelutuotannon johtamisessa.