Lääkehoidon täydennyskoulutuksen kehittäminen : hoitohenkilökunnan kokemuksia lääkehoidon täydennyskoulutuksesta
Virolainen, Tia; Siemann, Nea (2009)
Virolainen, Tia
Siemann, Nea
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910275142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910275142
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa erään varsinaissuomalaisen kunnan perusterveydenhuollon yksiköiden hoitohenkilökunnan kokemuksia lääkehoito-osaamisen arvioinnista ja lääkehoidon täydennyskoulutuksesta sekä heidän mielipiteitään siitä, ovatko he hyötyneet lääkehoidon täydennyskoulutuksesta ja miten sitä voitaisiin kehittää. Tutkimuksen tavoitteena on kehittää lääkehoidon täydennyskoulutusta ja lisätä välillisesti lääkitys- ja potilasturvallisuutta.
Tutkimus on osa lääkehoito-osaamisen kehittämishanketta, joka sisälsi hoitohenkilökunnan lääkehoidon osaamisen alkumittauksen, itse täydennyskoulutuksen ja loppumittauksen. Kehittämishanke järjestettiin kevään 2008 ja kevään 2009 välisenä aikana. Täydennyskoulutus sisälsi etätehtäviä ja lähiopetusta, jonka lisäksi hoitajien oli mahdollisuus käyttää ja heidän myös odotettiin käyttävän lääkehoito – verkko-oppimisympäristöä.
Tutkimus on kvantitatiivinen ja tutkimusmateriaali kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomakkeita lähetettiin 96 sähköpostitse ja 9 paperiversiona 105:lle hoitotyöntekijälle. Vastausprosentti oli vain 22,9 % (n=24). Strukturoidut kysymykset analysoitiin tilastollisesti SPSS 17.0 – ohjelmalla. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön analyysillä.
Suurin osa hoitajista koki, ettei hyötynyt lääkehoito-osaamisen kehittämishankkeeseen osallistumisesta mitenkään tai hyöty oli vähäinen. Hoitajat olivat keskimäärin tyytymättömiä lääkehoidon täydennyskoulutuksen toteutukseen, mutta matalan vastausprosentin takia tulokset ovat suuntaa-antavia eivätkä yleistettävissä. Enemmistö hoitajista koki, ettei lääkehoidon täydennyskoulutusta myöskään järjestetä tarpeeksi usein. Osa hoitajista koki lääkehoito-osaamisen arvioinnin tarpeellisena ja hyvänä asiana, mutta koki turhauttavana sen, että arvioinnin kohteena oli lääkehoidon osa-alueita, joita ei kohtaa omassa työssä. Hoitajat olivat kuitenkin sitä mieltä, että täydennyskoulutus vaikuttaa positiivisesti heidän ammatti-identiteettiinsä. Tutkimustulosten perusteella lääkehoito-osaamisen arviointia ja lääkehoidon täydennyskoulutusta tulisi järjestää säännöllisesti ja useammin. Lisäksi osaamisen arvioinnin ja täydennyskoulutuksen tulisi koskea hoitohenkilökunnan työtehtäviä ja olla suunnattu jokaiselle ammattiryhmälle erikseen.
Tutkimus on osa lääkehoito-osaamisen kehittämishanketta, joka sisälsi hoitohenkilökunnan lääkehoidon osaamisen alkumittauksen, itse täydennyskoulutuksen ja loppumittauksen. Kehittämishanke järjestettiin kevään 2008 ja kevään 2009 välisenä aikana. Täydennyskoulutus sisälsi etätehtäviä ja lähiopetusta, jonka lisäksi hoitajien oli mahdollisuus käyttää ja heidän myös odotettiin käyttävän lääkehoito – verkko-oppimisympäristöä.
Tutkimus on kvantitatiivinen ja tutkimusmateriaali kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomakkeita lähetettiin 96 sähköpostitse ja 9 paperiversiona 105:lle hoitotyöntekijälle. Vastausprosentti oli vain 22,9 % (n=24). Strukturoidut kysymykset analysoitiin tilastollisesti SPSS 17.0 – ohjelmalla. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön analyysillä.
Suurin osa hoitajista koki, ettei hyötynyt lääkehoito-osaamisen kehittämishankkeeseen osallistumisesta mitenkään tai hyöty oli vähäinen. Hoitajat olivat keskimäärin tyytymättömiä lääkehoidon täydennyskoulutuksen toteutukseen, mutta matalan vastausprosentin takia tulokset ovat suuntaa-antavia eivätkä yleistettävissä. Enemmistö hoitajista koki, ettei lääkehoidon täydennyskoulutusta myöskään järjestetä tarpeeksi usein. Osa hoitajista koki lääkehoito-osaamisen arvioinnin tarpeellisena ja hyvänä asiana, mutta koki turhauttavana sen, että arvioinnin kohteena oli lääkehoidon osa-alueita, joita ei kohtaa omassa työssä. Hoitajat olivat kuitenkin sitä mieltä, että täydennyskoulutus vaikuttaa positiivisesti heidän ammatti-identiteettiinsä. Tutkimustulosten perusteella lääkehoito-osaamisen arviointia ja lääkehoidon täydennyskoulutusta tulisi järjestää säännöllisesti ja useammin. Lisäksi osaamisen arvioinnin ja täydennyskoulutuksen tulisi koskea hoitohenkilökunnan työtehtäviä ja olla suunnattu jokaiselle ammattiryhmälle erikseen.