"Yhdessä ja erikseen" : Pienryhmätoimintaa sisarusryhmässä
Korhonen, Tarja (2012)
Korhonen, Tarja
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060311359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060311359
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyössäni käsittelen pienryhmätoiminnan käyttöönottoa ja toimintaa Oikaraisen päiväkodissa, joka muuttui prosessin aikana ryhmäperhepäivähoitokodiksi. Tuon esille henkilökunnan ja vanhempien kokemuksia ja ajatuksia pienryhmätoiminnasta sisarusryhmässä. Onko sisarusryhmässä tarvetta pienryhmätoiminnalle ja missä muodossa?
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyön teoreettisena taustana ovat Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, lasten kehityksen teoriat ja pienryhmäpedagogiikka.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyön toteutin kvalitatiivisin eli laadullisin menetelmin. Aineistoa keräsin kyselylomakkeilla vanhemmilta ja henkilökunnan ryhmähaastattelulla. Analyysimenetelmänä käytin haastattelun ja kyselyn sisältöanalyysiä. Tutkimuskysymykset ovat: Miten pienryhmätoiminta on lähtenyt käyntiin? Mitä pienryhmätoiminta on lasten kannalta? Mitkä ovat pienryhmätoiminnan haasteet sisarusryhmässä?
Keskeiset tulokset ja päätelmät:
Pienryhmätoiminta koetaan tarpeelliseksi ja hyödylliseksi pienessä sisarusryhmäperiaatteella toimivassa ryhmäperhepäivähoitokodissa sekä vanhempien että henkilökunnan keskuudessa. Sopivasti pienryhmätoimintaa ja sisarusryhmänä toimimista on Oikaraisen ryhmäperhepäivähoitokodissa hyvä toimintatapa sekä vanhempien että henkilökunnan mielestä. Pienryhmätoiminnan juurruttamisen prosessi on vielä keskeneräinen Oikaraisen ryhmäperhepäivähoitokodissa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, pienryhmätoiminta, sisarusryhmä
Opinnäytetyössäni käsittelen pienryhmätoiminnan käyttöönottoa ja toimintaa Oikaraisen päiväkodissa, joka muuttui prosessin aikana ryhmäperhepäivähoitokodiksi. Tuon esille henkilökunnan ja vanhempien kokemuksia ja ajatuksia pienryhmätoiminnasta sisarusryhmässä. Onko sisarusryhmässä tarvetta pienryhmätoiminnalle ja missä muodossa?
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyön teoreettisena taustana ovat Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, lasten kehityksen teoriat ja pienryhmäpedagogiikka.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyön toteutin kvalitatiivisin eli laadullisin menetelmin. Aineistoa keräsin kyselylomakkeilla vanhemmilta ja henkilökunnan ryhmähaastattelulla. Analyysimenetelmänä käytin haastattelun ja kyselyn sisältöanalyysiä. Tutkimuskysymykset ovat: Miten pienryhmätoiminta on lähtenyt käyntiin? Mitä pienryhmätoiminta on lasten kannalta? Mitkä ovat pienryhmätoiminnan haasteet sisarusryhmässä?
Keskeiset tulokset ja päätelmät:
Pienryhmätoiminta koetaan tarpeelliseksi ja hyödylliseksi pienessä sisarusryhmäperiaatteella toimivassa ryhmäperhepäivähoitokodissa sekä vanhempien että henkilökunnan keskuudessa. Sopivasti pienryhmätoimintaa ja sisarusryhmänä toimimista on Oikaraisen ryhmäperhepäivähoitokodissa hyvä toimintatapa sekä vanhempien että henkilökunnan mielestä. Pienryhmätoiminnan juurruttamisen prosessi on vielä keskeneräinen Oikaraisen ryhmäperhepäivähoitokodissa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, pienryhmätoiminta, sisarusryhmä