Windows Phone -pelin jatkokehitys
Kleemola, Toni (2012)
Kleemola, Toni
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111263
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli jatkaa Windows Phone -mobiililaitteella toimivan pelin kehitystä ja saada pelille lisää sisältöä julkaistavaksi sovelluskauppaan. Opinnäytetyön alkaessa pelistä oli jo ennestään olemassa yhden pelitason mittainen kokeiluversio alkuvalikkoineen. Tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa peliin lisää pelattavaa sisältöä ja ominaisuuksia, ottaen samalla hieman osittaista projektipäällikön vastuuta kehitystyön etenemisestä pienehkössä projektiryhmässä.
Projektin tavoitteena oli saada pelille lisää sisältöä julkaisuun tasaisessa ja nopeassa tahdissa. Dokumentoinnin osalta projektiin kuului pääasiassa koodin selkeä kommentointi. Näistä syistä pelin rakenteelliseen suunnitteluun ja muihin dokumentaatioihin ei käytetty paljon aikaa, vaan projektissa pyrittiin saamaan loppukäyttäjälle näkyvää sisältöä nopeasti valmiiksi. Projektin toteuttamisessa käytettiin hyväksi alkuperäistä pohjaa ja pyrittiin jatkamaan mahdollisimman pienillä muutoksilla.
Työn aikana pelin alkuperäisversioon tehtiin muutamia pieniä rakenteellisia muutoksia jatkossa toteutettavien ominaisuuksien helpottamiseksi ja niiden toteuttamiseksi. Pelille suunniteltiin ja toteutettiin erikseen tekoälytoiminnallisuutta ja pelin edetessä vaikeutuvien tasojen sisältöä useamman tason pituisesti. Tähän kuului pelitasojen sisältö normaaleine vihollisineen, niiden loppuvastustajat ja tasojen haastavuuden balansointi. Näiden lisäksi peliin suunniteltiin ja toteutettiin useita pieniä uusia peliominaisuuksia pelin mielenkiintoisuuden lisäämiseksi. Pelin alkuperäinen ulkoasu muuttui hieman työn aikana.
Tuloksena työlle tehtiin pelitasoja loppuvastustajineen useamman tason edestä varastoon. Peliin tehtiin myös erilaisia pieniä lisäominaisuuksia ja parannuksia mielenkiinnon lisäämiseksi. Näiden lisäksi alkuperäistä koodia kommentoitiin ja muokattiin helpommin luettavaksi.
Projektin tavoitteena oli saada pelille lisää sisältöä julkaisuun tasaisessa ja nopeassa tahdissa. Dokumentoinnin osalta projektiin kuului pääasiassa koodin selkeä kommentointi. Näistä syistä pelin rakenteelliseen suunnitteluun ja muihin dokumentaatioihin ei käytetty paljon aikaa, vaan projektissa pyrittiin saamaan loppukäyttäjälle näkyvää sisältöä nopeasti valmiiksi. Projektin toteuttamisessa käytettiin hyväksi alkuperäistä pohjaa ja pyrittiin jatkamaan mahdollisimman pienillä muutoksilla.
Työn aikana pelin alkuperäisversioon tehtiin muutamia pieniä rakenteellisia muutoksia jatkossa toteutettavien ominaisuuksien helpottamiseksi ja niiden toteuttamiseksi. Pelille suunniteltiin ja toteutettiin erikseen tekoälytoiminnallisuutta ja pelin edetessä vaikeutuvien tasojen sisältöä useamman tason pituisesti. Tähän kuului pelitasojen sisältö normaaleine vihollisineen, niiden loppuvastustajat ja tasojen haastavuuden balansointi. Näiden lisäksi peliin suunniteltiin ja toteutettiin useita pieniä uusia peliominaisuuksia pelin mielenkiintoisuuden lisäämiseksi. Pelin alkuperäinen ulkoasu muuttui hieman työn aikana.
Tuloksena työlle tehtiin pelitasoja loppuvastustajineen useamman tason edestä varastoon. Peliin tehtiin myös erilaisia pieniä lisäominaisuuksia ja parannuksia mielenkiinnon lisäämiseksi. Näiden lisäksi alkuperäistä koodia kommentoitiin ja muokattiin helpommin luettavaksi.