Sateenkaariperheen tarina. Opetusmateriaali sateenkaariperheistä ja sen käyttö 1.-2.- luokkalaisten kanssa.
Salo, Hanna (2012)
Salo, Hanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810241
Tiivistelmä
Opinnäytetyönäni tuotin sateenkaariperheestä kertovan sadun. Sadun on tarkoitus olla 1.-2.- luokkalaisten kanssa käytettävä opetusmateriaali, jonka kautta opettajien on helpompi käsitellä sateenkaariperheitä lasten kanssa. Sadun ei ole tarkoitus olla valmis tietopaketti vaan apuväline opettajille. Opinnäytetyöni toteutin yhdessä Sateenkaariperheet ry:n kanssa.
Opetusmateriaalia varten keräsin tietoa siitä, millaisia 1.-2.- luokkalaiset ovat ja minkälainen materiaali palvelisi heitä parhaiten. Lisäksi selvitin minkälaista materiaalia sateenkaariperheet sekä Sateenkaariperheet ry toivoisivat. Keräsin myös tietoa saduista, niiden rakenteesta ja käytöstä. Lisäksi luin paljon sateenkaariperheistä kertovaa kirjallisuutta. Näiden tietojen pohjalta kirjoitin materiaalini.
Materiaali itsessään sisältää sadun, tietoa sateenkaariperheistä sekä valmiita vinkkejä opettajille. Näiden vinkkien avulla sateenkaariperheitä voi alkaa lasten kanssa käsittelemään. Satu kertoo 8 -vuotiaasta Maisasta, joka elää sateenkaariperheessä. Sadussa sateenkaariperhe teema kulkee koko sadun taustana, mutta satu ei keskity pelkästään siihen. Halusin, että sadussa asiat tapahtuvat luonnostaan, ilman että niiden tapahtumista täytyy selitellä perhemallista johtuen.
Ensi sijainen tarkoitus oli vain tuottaa opetusmateriaali ja testata sitä käytännössä, mikäli aika siihen riittäisi. Valitettavasti sadun vieminen koulumaailmaan jäi tapah-tumatta, joten käytännön toimivuudesta en saanut tietoa. Toivoin saavani lopullisesta opetusmateriaalista palautetta sekä opettajilta että yhteistyökumppanilta, mutta aika-taulullista syistä johtuen en niitä saanut.
Opinnäytetyöraportissani käsittelen satuja, 1.-2.- luokkalaisia, alkuopetusta ja sa-teenkaariperheitä sekä kerron varsinaisen projektin toteutuksesta. Jatkossa toivon, että opetusmateriaalini päätyy vielä koulumaailmaan asti. Hienoa olisi myös, jos sa-teenkaariperheitä koskevaa materiaalia alettaisi tuottaa kaikkien saataville.
Opetusmateriaalia varten keräsin tietoa siitä, millaisia 1.-2.- luokkalaiset ovat ja minkälainen materiaali palvelisi heitä parhaiten. Lisäksi selvitin minkälaista materiaalia sateenkaariperheet sekä Sateenkaariperheet ry toivoisivat. Keräsin myös tietoa saduista, niiden rakenteesta ja käytöstä. Lisäksi luin paljon sateenkaariperheistä kertovaa kirjallisuutta. Näiden tietojen pohjalta kirjoitin materiaalini.
Materiaali itsessään sisältää sadun, tietoa sateenkaariperheistä sekä valmiita vinkkejä opettajille. Näiden vinkkien avulla sateenkaariperheitä voi alkaa lasten kanssa käsittelemään. Satu kertoo 8 -vuotiaasta Maisasta, joka elää sateenkaariperheessä. Sadussa sateenkaariperhe teema kulkee koko sadun taustana, mutta satu ei keskity pelkästään siihen. Halusin, että sadussa asiat tapahtuvat luonnostaan, ilman että niiden tapahtumista täytyy selitellä perhemallista johtuen.
Ensi sijainen tarkoitus oli vain tuottaa opetusmateriaali ja testata sitä käytännössä, mikäli aika siihen riittäisi. Valitettavasti sadun vieminen koulumaailmaan jäi tapah-tumatta, joten käytännön toimivuudesta en saanut tietoa. Toivoin saavani lopullisesta opetusmateriaalista palautetta sekä opettajilta että yhteistyökumppanilta, mutta aika-taulullista syistä johtuen en niitä saanut.
Opinnäytetyöraportissani käsittelen satuja, 1.-2.- luokkalaisia, alkuopetusta ja sa-teenkaariperheitä sekä kerron varsinaisen projektin toteutuksesta. Jatkossa toivon, että opetusmateriaalini päätyy vielä koulumaailmaan asti. Hienoa olisi myös, jos sa-teenkaariperheitä koskevaa materiaalia alettaisi tuottaa kaikkien saataville.