Ammattilaisten miksausmenetelmät : Rock- ja metallimusiikki
Granberg, Juha (2012)
Granberg, Juha
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111079
Tiivistelmä
Musiikin miksaaminen on äänitteen teon vaihe, jossa äänitettyjä raitoja käsitellään tarpeen mukaan ja yhdistetään stereo- tai monikanavamiksaukseksi. Miksausprosessi sisältää monia vaiheita, jotka vaativat teknistä asiantuntemusta, luovuutta, musikaalista näkemystä ja erityisiä kuuntelutaitoja.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiantuntevien miksaajien käyttämiä menetelmiä musiikin miksaamisessa. Tavoitteena oli myös selvittää mitä asioita tarvitaan erityisen hyvän miksauksen muodostamiseen.
Työssä perehdyttiin huolellisesti miksaamisesta kertovaan kirjallisuuteen, josta poimitut olennaisimmat asiat muodostavat käsiteltyjen aiheiden perustan. Lisäksi haastateltiin arvostettuja suomalaisia rock- ja metallimusiikin äänittämiseen ja miksaamiseen perehtyneitä ammattilaisia heidän käyttämistään menetelmistä.
Työssä esitellään kaikki miksaamisen vaiheet, niiden tarkoitus ja tavoitteet sekä käydään läpi useita menetelmiä yksityiskohtaisesti. Tämän lisäksi tuodaan esiin vaihtoehtoisia näkemyksiä yleisesti käytetyistä menetelmistä sekä analogisuuden ja digitaalisuuden eroista äänittämisessä ja miksaamisessa. Lopuksi pohdittiin, miten jotkut miksaukset voivat tehdä potentiaalisista kappaleista elämää suurempia.
Haastatteluista selvisi monia mielenkiintoisia yksityiskohtia ammattilaisten työskentelytavoista ja menetelmistä. Haastattelut antavat myös kuvan haastateltavien miksaamisfilosofioista ja tavoitteista. Haastateltavat esimerkiksi pyrkivät yleisesti ottaen välttämään liiallista editointia. Koska miksaamisessa on kuitenkin kyse luovasta taiteesta, ei ole olemassa mitään yhtä oikeaa tapaa miksata. Vaikka lopputulos ratkaiseekin, myös käytetyillä menetelmillä on suuri merkitys.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiantuntevien miksaajien käyttämiä menetelmiä musiikin miksaamisessa. Tavoitteena oli myös selvittää mitä asioita tarvitaan erityisen hyvän miksauksen muodostamiseen.
Työssä perehdyttiin huolellisesti miksaamisesta kertovaan kirjallisuuteen, josta poimitut olennaisimmat asiat muodostavat käsiteltyjen aiheiden perustan. Lisäksi haastateltiin arvostettuja suomalaisia rock- ja metallimusiikin äänittämiseen ja miksaamiseen perehtyneitä ammattilaisia heidän käyttämistään menetelmistä.
Työssä esitellään kaikki miksaamisen vaiheet, niiden tarkoitus ja tavoitteet sekä käydään läpi useita menetelmiä yksityiskohtaisesti. Tämän lisäksi tuodaan esiin vaihtoehtoisia näkemyksiä yleisesti käytetyistä menetelmistä sekä analogisuuden ja digitaalisuuden eroista äänittämisessä ja miksaamisessa. Lopuksi pohdittiin, miten jotkut miksaukset voivat tehdä potentiaalisista kappaleista elämää suurempia.
Haastatteluista selvisi monia mielenkiintoisia yksityiskohtia ammattilaisten työskentelytavoista ja menetelmistä. Haastattelut antavat myös kuvan haastateltavien miksaamisfilosofioista ja tavoitteista. Haastateltavat esimerkiksi pyrkivät yleisesti ottaen välttämään liiallista editointia. Koska miksaamisessa on kuitenkin kyse luovasta taiteesta, ei ole olemassa mitään yhtä oikeaa tapaa miksata. Vaikka lopputulos ratkaiseekin, myös käytetyillä menetelmillä on suuri merkitys.