Finnair Oyj:n Aasian-strategiaan liittyvien palveluiden kehittäminen
Tuomisto, Sirja (2012)
Tuomisto, Sirja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229349
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Finnair Oyj:n Aasian-strategiaan liittyviä olemassa olevia palveluita ja niiden kehittämistä. Tutkimuskysymyksenä on ollut: Mitä ja miten Finnair voi kehittää matkustajilleen tarjoamiaan palveluita niin, että nämä valitsisivat myös jatkossa Finnairin lentoyhtiökseen. Finnairin strategian pääpaino on Euroopan ja Aasian välisessä kauttakulkuliikenteessä ja myös palveluiden tulee vastata laajan matkustajakunnan tarpeisiin.
Tutkimuksen teoria koostuu kahdesta teoria osasta. Ensimmäisessä käsitellään yritysten strategian muodostumista sekä sen tärkeyttä yrityksille. Toisena on palvelumuotoilu-teoria, jonka avulla yrityksillä on mahdollisuus muotoilla palvelujaan asiakaskunnalleen sopiviksi.
Tutkimusmenetelmä tässä työssä oli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimuksen havainnot perustuvat pitkälti kirjoittajan omiin havaintoihin, työkokemuksen kautta saatuun hiljaiseen tietoon sekä Quality huntereiden tekemiin kehitysehdotuksiin. Tutkimuksen pääpaino oli tehdä havaintoja siitä, mitä mieltä matkustajat ovat Finnairin heille tarjoamista palveluista. Kirjoittajan tekemien havaintojen ja matkustajilta saatujen kommenttien pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia yhtiön tarjoamiin palveluihin. Kehitysehdotuksia laadittiin palveluihin niin maassa kuin ilmassa.
Finnairin tulevaisuus riippuu pitkälti siitä, onnistuuko yhtiön Aasian-strategia toivotulla tavalla. Onnistuakseen strategiassaan yhtiö tarvitsee uskollisia ja tyytyväisiä asiakkaita lentämään Finnairin lennoilla. Palveluita luodaan ja kehitetään juuri asiakkaita varten ja tästä syystä onkin tärkeää, että asiakkaat ovat tyytyväisiä heille tarjottuihin palveluihin. Finnair ei voi loputtomiin etsiä säästökohteita asiakkaille tarjotuista palveluista, koska tämä heikentää selkeästi yhtiön kilpailukykyä markkinoilla. Finnair ei pysty kilpailemaan lentolippujen hinnoilla halpalentoyhtiöiden kanssa, joten keino erottua kilpailijoista on tarjota asiakkaille ainutkertainen matkustuskokemus Finnairin siivillä.
Tutkimuksen teoria koostuu kahdesta teoria osasta. Ensimmäisessä käsitellään yritysten strategian muodostumista sekä sen tärkeyttä yrityksille. Toisena on palvelumuotoilu-teoria, jonka avulla yrityksillä on mahdollisuus muotoilla palvelujaan asiakaskunnalleen sopiviksi.
Tutkimusmenetelmä tässä työssä oli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimuksen havainnot perustuvat pitkälti kirjoittajan omiin havaintoihin, työkokemuksen kautta saatuun hiljaiseen tietoon sekä Quality huntereiden tekemiin kehitysehdotuksiin. Tutkimuksen pääpaino oli tehdä havaintoja siitä, mitä mieltä matkustajat ovat Finnairin heille tarjoamista palveluista. Kirjoittajan tekemien havaintojen ja matkustajilta saatujen kommenttien pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia yhtiön tarjoamiin palveluihin. Kehitysehdotuksia laadittiin palveluihin niin maassa kuin ilmassa.
Finnairin tulevaisuus riippuu pitkälti siitä, onnistuuko yhtiön Aasian-strategia toivotulla tavalla. Onnistuakseen strategiassaan yhtiö tarvitsee uskollisia ja tyytyväisiä asiakkaita lentämään Finnairin lennoilla. Palveluita luodaan ja kehitetään juuri asiakkaita varten ja tästä syystä onkin tärkeää, että asiakkaat ovat tyytyväisiä heille tarjottuihin palveluihin. Finnair ei voi loputtomiin etsiä säästökohteita asiakkaille tarjotuista palveluista, koska tämä heikentää selkeästi yhtiön kilpailukykyä markkinoilla. Finnair ei pysty kilpailemaan lentolippujen hinnoilla halpalentoyhtiöiden kanssa, joten keino erottua kilpailijoista on tarjota asiakkaille ainutkertainen matkustuskokemus Finnairin siivillä.