Markkinointisuunnitelma: case Green Key -ympäristömerkki
Nokela, Paula (2012)
Nokela, Paula
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219084
Tiivistelmä
Yleinen kiinnostus ympäristöasioihin on lisääntynyt niin kuluttajien kuin yritysten keskuudessa. Myös matkailualalla ympäristön kuormitusta pyritään vähentämään, ja tätä varten on perustettu Green Key –ympäristömerkki Tanskassa vuonna 1994, joka helpottaa kuluttajia valitsemaan ympäristöystävällisen matkailukohteen kuten hotellin, ravintolan, leirintäalueen, museon tai huvi-puiston.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä markkinointisuunnitelma Green Key Finlandille, joka on uusi yritys, ja vasta aloittamassa toimintaansa myymällä Green Key- ympäristömerkin käyttöoikeutta matkailualan yrityksille Suomessa. Lisäksi työssä selvitetään, löytyykö Green Key –ympäristömerkille kysyntää Suomessa matkailualan markkinoilla.
Teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnin suunnittelusta, kilpailukeinoista sekä markkinointimixistä. Keskeisiä käsitteitä, joihin työssä keskitytään, ovat markkinointisuunnitelma, kilpailukeino sekä ympäristömerkki. Teoriaosuuden lisäksi haastateltiin Tanskan ja Ruotsin Green Key -edustajia puhelimitse ja sähköpostitse. Haastattelujen tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten muissa maissa Green Key:n markkinointi on toteutettu.
Empiirisessä tutkimuksessa tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää. Tutkimus toteutettiin sähköisesti Laurea-ammattikorkeakoulun E-lomakkeella tammikuussa 2012. Kyselyn saatekirje ja linkki lähetettiin 193 yrityksen sähköpostiin. Vastauksia saatiin 45 kappaletta eli vastausprosentiksi muodostui 23,3 %. Tulokset analysoitiin sekä havainnollistettiin Microsoft Office Excel -tilasto-ohjelman avulla. Havainnollistamiseen käytettiin muun muassa ristiintaulukointia sekä diagrammeja.
Tutkimuksesta on paljon hyötyä aloittavalle yritykselle sekä mahdollisille yhteistyökumppaneille, jotka miettivät, kannattaako Green Key Finlandin toimintaa lähteä tukemaan. Lisäksi tutkimus auttaa aloittavaa yritystä sen suunnitellessa käytettäviä markkinointikeinoja Green Key:lle. Tutkimuksen tulosten perusteella Green Key Finland voi aloittaa toimintansa, mutta tärkeintä on saada ympäristömerkki yritysten tietoisuuteen, sillä ainoastaan 13,3 % vastaajista oli ennen tutkimukseen osallistumistaan kuullut Green Key:stä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä markkinointisuunnitelma Green Key Finlandille, joka on uusi yritys, ja vasta aloittamassa toimintaansa myymällä Green Key- ympäristömerkin käyttöoikeutta matkailualan yrityksille Suomessa. Lisäksi työssä selvitetään, löytyykö Green Key –ympäristömerkille kysyntää Suomessa matkailualan markkinoilla.
Teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnin suunnittelusta, kilpailukeinoista sekä markkinointimixistä. Keskeisiä käsitteitä, joihin työssä keskitytään, ovat markkinointisuunnitelma, kilpailukeino sekä ympäristömerkki. Teoriaosuuden lisäksi haastateltiin Tanskan ja Ruotsin Green Key -edustajia puhelimitse ja sähköpostitse. Haastattelujen tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten muissa maissa Green Key:n markkinointi on toteutettu.
Empiirisessä tutkimuksessa tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää. Tutkimus toteutettiin sähköisesti Laurea-ammattikorkeakoulun E-lomakkeella tammikuussa 2012. Kyselyn saatekirje ja linkki lähetettiin 193 yrityksen sähköpostiin. Vastauksia saatiin 45 kappaletta eli vastausprosentiksi muodostui 23,3 %. Tulokset analysoitiin sekä havainnollistettiin Microsoft Office Excel -tilasto-ohjelman avulla. Havainnollistamiseen käytettiin muun muassa ristiintaulukointia sekä diagrammeja.
Tutkimuksesta on paljon hyötyä aloittavalle yritykselle sekä mahdollisille yhteistyökumppaneille, jotka miettivät, kannattaako Green Key Finlandin toimintaa lähteä tukemaan. Lisäksi tutkimus auttaa aloittavaa yritystä sen suunnitellessa käytettäviä markkinointikeinoja Green Key:lle. Tutkimuksen tulosten perusteella Green Key Finland voi aloittaa toimintansa, mutta tärkeintä on saada ympäristömerkki yritysten tietoisuuteen, sillä ainoastaan 13,3 % vastaajista oli ennen tutkimukseen osallistumistaan kuullut Green Key:stä.