Nuoren osallisuus : Turvapaikanhakijana yksin tulleen nuoren kokemuksia arjesta hybridiyksikössä
Kokkonen, Julia (2021)
Kokkonen, Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103042911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103042911
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin turvapaikanhakijana ilman huoltajaa Suomeen tulleen nuoren kokemuksia arjesta hybridiyksikössä. Hybridiyksikkö on yksin tulleille alaikäisille turvapaikanhakijoille ja oleskeluluvan saaneille lapsille ja nuorille suunnattu asumisyksikkö. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Suomen Punaisen Ristin Hämeenkyrön hybridiyksikön kanssa. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat. Millaisia kokemuksia nuorella on arjesta elämän eri osa-alueilla siinä elämäntilanteessa, missä nuori on ollut asuessaan yksikössä? Mitä näistä arjen asioista nuori kokee merkityksellisiksi? Mitkä ovat nuorta kannattelevia sekä osallisuutta ja hyvinvointia tukevia tekijöitä? Tavoitteena oli korostaa nuoren mielipiteiden ja nuoren äänen tärkeyttä ja arvoa palveluiden suunnittelussa, toteutuksessa sekä kehittämisessä. Lisäksi tarkoituksena oli osoittaa kokemustiedon merkitys sekä se, että yhdenkin nuoren kokemuksia tutkimalla voidaan saavuttaa arvokasta tietoa.
Tutkimuksessa haastateltiin avoimin haastatteluin yhtä nuorta. Tutkimuksessa korostettiin nuoren osallisuutta, kokemusasiantuntijuutta sekä nuorilähtöistä lähestymistapaa. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen fenomenologis-hermeneuttisella otteella. Tutkimustuloksina saavutettiin uutta tietoa nuoren kokemuksista ja sitä analysoitiin teoreettiseen taustaan pohjaten. Tuloksina esitettiin nuoren kertomus, joka jaoteltiin merkitysten perusteella neljään kokonaisuuteen. Kokonaisuudet olivat ryhmäkoti, koulu, kaverit ja ohjaajat sekä harrastukset ja vapaa-aika. Nuorella oli useita kokemuksia syrjinnästä, rasismista sekä kiusaamisesta mutta myös kokemuksia nähdyksi, kuulluksi ja hyväksytyksi tulemisesta. Tutkimuksen perusteella nuoren osallisuutta ja hyvinvointia tukevat muun muassa nuoren ympärillä olevat ihmiset, yhteisöt, mieleinen tekeminen, mahdollisuus vaikuttaa häntä koskeviin asioihin sekä kokemus tasa-arvoisesta kohtelusta. This thesis studies everyday life as experienced by young asylum seeker who has entered Finland without legal guardian and has lived in a group home called Hämeenkyrön hybridiyksikkö. Hybridiyksikkö is designed for minor asylum seekers and for those who have obtained residence permits. The study was conducted in co-operation with the Finnish Red Cross Hämeenkyrön hybridiyksikkö. The research questions were following: What kinds of experiences does the individual have of his/her daily life in different sectors of life in that situation where he/she has been while living in the Hämeenkyrön hybridiyksikkö? Which of these experiences are meaningful for the individual him-/herself? What are the supporting factors of young individual’s social inclusion and well-being? The goal of this thesis was to emphasize the importance of young individual’s opinions and one’s own voice and the value of those in design, implementation and development of social services. The goal was also to highlight the meaning of knowledge gained from experiences and that exploring the experiences of just one individual can lead us to achieve valuable information.
The research material was acquired from one interviewee. Interviews were open interviews. Inclusion of children and young people, experiential knowledge and child-oriented way of approach were emphasized in this study. The research method was qualitative with phenomenological-hermeneutic way of approach. As a result, new information of an individual’s experiences was gained, and the information was analyzed based on theoretical background. The interviewee’s narrative was presented as a result of this study. The narrative was divided into four parts which were group home, school, friends and counselors and hobbies and leisure. The interviewee had several experiences of discrimination, racism and bullying but he also felt that he had been seen, heard and accepted. Based on this study, people, communities, meaningful activities, possibility to affect matters concerning oneself and experience of being treated as equal support the inclusion and well-being of young individual.
Tutkimuksessa haastateltiin avoimin haastatteluin yhtä nuorta. Tutkimuksessa korostettiin nuoren osallisuutta, kokemusasiantuntijuutta sekä nuorilähtöistä lähestymistapaa. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen fenomenologis-hermeneuttisella otteella. Tutkimustuloksina saavutettiin uutta tietoa nuoren kokemuksista ja sitä analysoitiin teoreettiseen taustaan pohjaten. Tuloksina esitettiin nuoren kertomus, joka jaoteltiin merkitysten perusteella neljään kokonaisuuteen. Kokonaisuudet olivat ryhmäkoti, koulu, kaverit ja ohjaajat sekä harrastukset ja vapaa-aika. Nuorella oli useita kokemuksia syrjinnästä, rasismista sekä kiusaamisesta mutta myös kokemuksia nähdyksi, kuulluksi ja hyväksytyksi tulemisesta. Tutkimuksen perusteella nuoren osallisuutta ja hyvinvointia tukevat muun muassa nuoren ympärillä olevat ihmiset, yhteisöt, mieleinen tekeminen, mahdollisuus vaikuttaa häntä koskeviin asioihin sekä kokemus tasa-arvoisesta kohtelusta.
The research material was acquired from one interviewee. Interviews were open interviews. Inclusion of children and young people, experiential knowledge and child-oriented way of approach were emphasized in this study. The research method was qualitative with phenomenological-hermeneutic way of approach. As a result, new information of an individual’s experiences was gained, and the information was analyzed based on theoretical background. The interviewee’s narrative was presented as a result of this study. The narrative was divided into four parts which were group home, school, friends and counselors and hobbies and leisure. The interviewee had several experiences of discrimination, racism and bullying but he also felt that he had been seen, heard and accepted. Based on this study, people, communities, meaningful activities, possibility to affect matters concerning oneself and experience of being treated as equal support the inclusion and well-being of young individual.